Scheldetunnel duur voor vrachtauto’s
Vrachtwagens die nu een abonnement hebben op de veren over de Westerschelde zijn fors meer geld kwijt wanneer ze na 14 maart 2003 door de Westerscheldetunnel moeten. Een oversteek met een meerwaardekaart met de hoogste korting kost nu tussen de 4 en 5 euro, terwijl een rit door de tunnel met een abonnement 11,25 euro gaat kosten.
Dat blijkt uit de tarieven die de NV Westerscheldtunnel donderdag bekendmaakte. Vrachtwagens langer dan 12 meter betalen nu met een meerwaardekaart met hoogste korting ongeveer 7,50 euro per overtocht, de tol voor de tunnel, met abonnement, bedraagt 15 euro.
Volgens een woordvoerder van de NV Westerscheldetunnel staat daar tegenover dat de tunnel bedrijfszekerder is, geen wachttijden kent en 24 uur per dag is te gebruiken. Bovendien kunnen ondernemers de 19 procent BTW over het toltarief terugvorderen van de fiscus. Bij de veerdiensten kan dat niet.
Vrachtwagens die slechts een enkele keer de Westerschelde oversteken, moeten straks 15 euro (tot 12 meter) of 20 euro (tot 18 meter) tol betalen voor de tunnel. Die bedragen wijken niet zoveel af van de huidige veertarieven.
Personenauto’s betalen nu voor een enkele rit ’s zomers 9,10 euro en ’s winters 6,60 euro, met een abonnement is dat circa 2,50 euro. In de tunnel betalen automobilisten en motoren straks 4 euro per doortocht, met een abonnement 3 euro.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is boos over de tarieven voor vrachtwagens. Volgens de organisatie had de provincie Zeeland beloofd dat de abonnementen voor de tunnel niet hoger zouden zijn dan die voor het veer. TLN zal protest aantekenen bij de provincie.
Voor de abonnementen moeten de gebruikers een apparaatje aanschaffen dat aan de voorruit wordt bevestigd. Dit schrijft automatisch de tol af van het saldo dat eerder van de bankrekening van de automobilist is afgeschreven.