Economie

„Duitser gaat niet met bollen langs de deur”

ESSEN - Het vaderlandse ’groen’ is rijk vertegenwoordigd op de Internationale Pflanzen Messe (IPM), deze week in het Duitse Essen. „Eins, zwei, drei… Es is Frühling.”

Riekelt Pasterkamp
25 January 2008 10:52Gewijzigd op 14 November 2020 05:29
ESSEN – De Duitse trendwatcher Manfred Hoffmann showt een arrangement van sansevieriabladen in een grijze pot. „We noemen het Grauzeit Farbe. Een blikvanger in ieder interieur.” Op de grootste bloemen en plantenbeurs van Europa is het vaderlandse groen ri
ESSEN – De Duitse trendwatcher Manfred Hoffmann showt een arrangement van sansevieriabladen in een grijze pot. „We noemen het Grauzeit Farbe. Een blikvanger in ieder interieur.” Op de grootste bloemen en plantenbeurs van Europa is het vaderlandse groen ri

De beurs in Essen is vier dagen lang de ontmoetingsplek voor aanvoerders en kopers. Ieder jaar trekt de grootste bloemen- en plantenbeurs van Europa meer dan 60.000 bezoekers.De Duitse markt is voor de bloemen- en plantenveiling FloraHolland van groot belang. De oosterburen vormen het grootste exportland voor de veiling met een jaaromzet van 4 miljard euro.

Het nieuwe FloraHolland presenteert zich voor de allereerste keer. Vorig jaar stonden de Bloemenveiling Aalsmeer en de veiling uit Naaldwijk nog broederlijk naast elkaar in de hallen. Op 1 januari zijn de organisaties gefuseerd.

„Duitsers kijken vooral naar wat iets kost”, is de ervaring van Jan Verheij, manager noviteiten van FloraHolland. „Engelsen hebben veel meer met de plant, meer emotie. Scandinavië is een vensterbankcultuur.”

Als het over kleuren gaat, is de markt weer wat rustiger aan het worden, meent Verheij. „Dat schreeuwerige hebben we gehad, al zal rood nog wel een tijdje meegaan.”

De Duitse trendwatcher Manfred Hoffmann beaamt dat. Hij showt een arrangement van sansevieriabladen in een grijze pot. De bladeren zijn met een zilveren draad aan elkaar verbonden. „We noemen het Grauzeit Farbe. Een blikvanger in ieder interieur.”

FloraHolland gebruikt de IPM om nieuwe dingen neer te zetten. Een van de noviteiten is Mystic Nature, een levende paddenstoel. „In de huiskamer doet-ie het goed. Binnenkort ook in eetbare vorm.”

Ronduit trots is Verheij op de Anthurium Black Queen, met schitterende zwarte bloemen. „Die is vanaf het midden van dit jaar leverbaar, kost in de winkel zeker 30 tot 35 euro, maar zal prima lopen.”

Azalea’s zijn uit. „Dat zijn die planten die op zo’n raar schoteltje in het raamkozijn staan. We verrassen de consument nu met de Asian Song. De plant heeft in de pot een ingebouwd waterreservoir. Dat doet het dan weer wel. Ik zeg altijd maar zo: een plant met een verhaal verkoopt.”

De hele wereld aan planten en bloemen lijkt in Essen samen te komen. Italianen met sinaasappelbomen, vetplantjes en de mooiste orchideeën. Zon genoeg, immers. De Zuid-Europeanen hebben in de beurshallen een eigen terras waar ze tussen de middag lunchen met de flessen wijn op tafel.

Japanners zitten tussen hun eigen taxussen en bonsaibomen in alle soorten en maten. Duitsers houden van lange rozen. Amerikanen uit Tennessee, Ohio en Maryland met alleen maar foldertjes vallen niet op. Denen met potten hebben nauwelijks aanloop, de Zweed met kleurige vogelhuisjes des te meer.

Onder de vlag van Plant Publiciteit Holland (PPH) streken maar liefst 47 bedrijven, waaronder tien uit Boskoop, neer in Essen. PPH-directeur Jan Habets: „De positieve stemming in 2007 vertaalt zich in deze deelname. Duitsland is verreweg onze grootste markt en daarbij komt dat de belangrijkste voorjaarsbeurs voor de sierteelt bezoekers uit de hele wereld trekt.”

Maar liefst 22 nieuwe bloeiende potplanten van Fides vieren hun première op de IPM. Zo zijn er nieuwe potchrysanten, waaronder de fel oranje Stockton met contrasterend donkergroen blad. Ook de dieproze snijchrysant Ritmo „met een uitstekende bloempresentatie” is te bewonderen.

Opvallend is de stand van Bloembollenbedrijf Baltus uit Vaassen. Veel van de 600 soorten die Baltus levert, hangen in dozen aan de wand. Kleurrijk.

Presentatie en uitstraling zijn belangrijk, zegt Henk Brouwer van Baltus. „De helft van onze omzet halen we uit verkoopacties door verenigingen en stichtingen. Al doet een Duitser dat niet. Die gaat niet met bollen langs de deuren.”

Hij erkent dat de verkoop van bollen onder druk staat. Poten in het najaar en dan een halfjaar wachten op wat kleur in de tuin is niks voor de moderne gemaksconsument.

Het Bloemenbureau Holland komt daarom met de actie ”Eins, zwei, drei… Es ist Frühling!” (Een, twee, drie… Het is lente!). Bollen op pot kopen, uit de verpakking halen en in een bak planten. Klaar.

Henk Brouwer van Baltus moet glimlachen. „De door jezelf gepote bollen zien opkomen in je eigen tuintje heeft toch ook wel wat.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer