„Nieuwe aanpak voor dichtslibben haven nodig”
ROTTERDAM (ANP) - De haven in Rotterdam heeft onorthodoxe en vernieuwende oplossingen en maatregelen nodig om bereikbaar te blijven, anders stagneert de groei.
„Alles wat tot nu toe is bedacht voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven is onvoldoende”, zei voorzitter Wim van Sluis van Deltalinqs, de ondernemersorganisatie voor haven en industrie, gisteren in zijn jaarrede.Bij de traditionele jaarlijkse bijeenkomst was ook minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat aanwezig. Van Sluis vroeg hem de voorgestelde maatregelen snel op hun haalbaarheid te toetsen. Deltalinqs hoopt voor de zomer spijkers met koppen te slaan. Maar als eerste wil hij dat het ministerie investeert in nieuwe matrixborden boven de snelwegen om in het havengebied zogeheten dynamische inhaalverboden mogelijk te maken. In dergelijke gevallen mogen vrachtwagens elkaar niet inhalen als het verkeer dreigt vast te lopen.
Verder wil de ondernemersfederatie, waarbij ruim 600 bedrijven zijn aangesloten, dat op- en afritten van de snelwegen rond Rotterdam moeten kunnen worden afgesloten. Deltalinqs pleit voor doelgroepstroken voor vrachtverkeer en stelt voor trucks per trein door de haven (zoals de Eurotunnel) te vervoeren. Ook kunnen lightrailtreinen voor personenvervoer, een ander concessiesysteem voor het openbaar vervoer en meer vervoer over water de wegen ontlasten.