„Onderwijs heeft parlementaire enquête nodig”
Het parlement moet een grootschalig onderzoek beginnen naar het debacle van de vernieuwingen in het voortgezet onderwijs. Dat voorstel doet E. J. Schüssler, voormalig procesmanager van de basisvorming, vandaag in een interview met deze krant.
De adviezen die de Onderwijsraad deze week uitbracht voor aanpassing van de basisvorming zijn volgens Schüssler „dweilen met de kraan open. Zolang de drie vernieuwingsoperaties niet op elkaar worden afgestemd, zijn ze tot mislukken gedoemd. Ik had een wijzer advies verwacht.”De basisvorming is mislukt, zegt Schüssler. „Het staat er nog slechter voor dan de media aangeven. Het draagvlak om hiermee verder te gaan, ontbreekt. Toch komt de Onderwijsraad weer met een blauwdruk waarin staat hoe we de komende jaren kunnen doormodderen. Met dit voorstel gaan weer duizenden mensen aan de slag. Weer zoveel jaar naar de maan.”
Schüssler bepleit instelling van een commissie die een plan voor het totale voortgezet onderwijs gaat ontwikkelen, zodat de vernieuwingsoperaties elkaar niet langer doorkruisen. Schüssler hekelt het „gebrek aan visie” op het ministerie. „Er zijn zo veel mensen in het onderwijs die er keihard aan werken. Dat niveau ontbreekt bij de beleidsmakers. Zij staan te ver bij de praktijk vandaan.” De Tweede Kamer is volgens Schüssler te veel bezig brandjes blussen.