Parlementvaria
Hoe wint een politicus stemmen? Beproefde methode: de aandacht van de pers trekken met iets buitennissigs, dat bovendien appelleert aan sterke gevoelens onder het volk.
Kamerlid Verdonk gaat graag op die toer. Vorige week haalde ze nog een klein stuntje uit, dat opmerkelijk genoeg door de media niet is geregistreerd. Bij de herdenking van de in Uruzgan gesneuvelde Nederlandse militairen ging ze demonstratief achter haar Kamerzetel staan, terwijl haar collega’s bleven zitten.Dat Verdonk het oneens is met de officiële gedragslijn van de Kamer om alleen op te staan bij herdenkingen van oud-politici, is natuurlijk haar goed recht. Maar dat zij in haar eentje de mores van het parlement aan haar laars lapt met als onvermijdelijke uitstraling: „Kijk mij nu eens écht respect tonen voor onze jongens”, is minder sympathiek.
Hoe dan ook, geen enkel medium pikte de actie op. Prettig voor de Kamer, jammer voor Verdonk.
Nu ja, jammer? De afgelopen maanden stond de politica ongehoord hoog in de peilingen, terwijl aan het Binnenhof niets meer vernomen werd van haar huizenhoge ambitie het onderwijs te verbeteren en de files te bestrijden. Misschien is blijf-zitten-waar-je-zit-en-verroer-je-niet wel de allerbeste methode om stemmen te winnen. Letterlijk en figuurlijk.
AdJ
Dienstauto’s
Het kabinet-Balkenende IV wil een groen imago hebben. Dat bleek uit het regeerakkoord. Dit jaar neemt het kabinet tal van (belasting)maatregelen om het milieu te beschermen. Burgers en bedrijven zullen dat in hun portemonnee gaan merken.
Maar hoe zit het met het groene imago van de ministers zelf? Met minister Cramer van Milieu zit het wel snor. Die heeft thuis allemaal spaarlampen en ook een hr-plusketel. Op haar dak liggen zelfs zonnepanelen. „Ik heb de hele rataplan”, zo stelde ze in een interview eens tevreden vast. Ook haar dienstauto is oké. Die rijdt op aardgas.
Maar de dienstauto’s van de andere ministers? De NOS kreeg daarover desgevraagd alle gegevens. Die stemmen niet zo hoopvol. Acht van de veertien ministers rijden in een dienstauto die te vervuilend is en te veel brandstof verbruikt. Dat is tegen de regels in, want bewindslieden moeten wel degelijk het goede voorbeeld geven. Minister Verburg van Landbouw spant de kroon. Zij rijdt in een dieselversie van de Audi A6 zonder roetfilter.
Iedere minister heeft zo zijn geldige of minder geldige redenen om vooralsnog te blijven rijden in hun slurpauto’s. Premier Balkenende heeft een gepantserde auto (BMW 7-serie) nodig. Minister Rouvoet, die nog rijdt in de Chrysler 300C van zijn voorgangster Ross, is „op zoek” naar een andere auto. Minister Eurlings van Verkeer zegt vanwege zijn lengte (1,92 meter) een verlengde Audi A8 nodig te hebben. Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken heeft het wel eens in zijn rug en blijft daarom rijden in ’zijn’ Citroën C6 diesel.
Zo is de leer weer eens sterker dan het leven.
GV
Jongste Kamerlid
Met zijn 20 jaar is SP-Kamerlid Bashir het jongste Tweede Kamerlid uit de parlementaire geschiedenis. Dinsdag werd de natuurkundestudent geïnstalleerd.
Lange tijd was de minimumleeftijd voor het Kamerlidmaatschap 30 jaar. Pas in 1963 werd de vereiste leeftijd verlaagd naar 25 jaar. Vier jaar later kwam de 25-jarige VVD’er Wiegel in de Tweede Kamer. Bij de grondwetsherziening van 1983 werd de vereiste leeftijd op 18 jaar gebracht. In 1994 voerde de toen 23-jarige PvdA’er Dijksma de titel „jongste Kamerlid”, in 1998 CDA’er Eurlings, destijds 24 jaar.
Het is een eerbiedwaardig rijtje namen waarin Bashir zich nu schaart. Stuk voor stuk parlementariërs met een prachtige staat van dienst. Het is nog de vraag hoe Bashir zich zal ontwikkelen. Voorlopig denkt hij zijn Kamerwerk met veertig uur per week te kunnen doen. Op die manier hoopt hij nog een beetje tijd over te houden voor zijn studie.
Dat doet denken aan de SP’er Van Vugt, die in 1999 op 19-jarige leeftijd in de Eerste Kamer kwam. Hij vormde een opvallende verschijning in het gezelschap van voornamelijk oudere dames en heren. Bij het gebruikelijke handen schudden voorafgaand aan de vergaderingen informeerde de Kamervoorzitter steevast naar de voortgang van zijn studie politicologie in Leiden.
Van Vugt, weliswaar gewaardeerd om zijn bijdragen, verdween in 2003 met stille trom van het politieke toneel. Hij kon vanwege zijn buitenparlementaire acties niet altijd uit handen van de politie blijven. Aan hem moet Bashir maar geen voorbeeld nemen.
PJD
Rookruimte
De rokende oud-staatssecretaris van Defensie Van der Knaap valt met zijn neus in de boter als hij eind deze maand aantreedt als burgemeester van Ede, schreef de Gelderlander onlangs. Hoe dat zo? De gemeente laat namelijk een extra rookruimte bouwen in het stadhuis, vlak bij de kamer van de burgermeester.
Het gemeentehuis kent tot op heden geen enkele rookruimte. Er waren al wel plannen om een rookhok te bouwen, maar dat zou aan de andere kant van het langgerekte gemeentehuis komen. De nieuwbakken burgemeester en verstokte roker Van der Knaap zou dan enkele honderden meters moeten lopen om binnen een sigaret te kunnen opsteken.
Nu worden enkele systeemwanden geplaatst en een afzuigsysteem opgehangen, zodat de ex-staatssecretaris van Defensie straks op zijn eigen afdeling kan roken. De verbouwing kost volgens een gemeentewoordvoerder ongeveer 2000 euro.
De bemanning van de Gulfstream IV -de luxe straaljet van de krijgsmacht- kan intussen opgelucht ademhalen nu Van der Knaap niet meer mee vliegt. Volgens de overlevering maakte zich uit het vliegtuig eerst een dikke rookwalm los als de bewindsman het vliegtuig uitkwam bij een bezoek aan troepen in het buitenland. Hij gebruikte het toestel namelijk tot ergernis van het personeel onbekommerd als vliegend rookhok.
KdG
Agenda
De Tweede Kamer lijkt deze week een rustige week te krijgen. De hoofdschotel is een debat met de themacommissie ouderenbeleid. Dat is een commissie is samengesteld uit leden van de Tweede Kamer. Voor het debat zijn de grootste delen van de woensdag en de donderdag gereserveerd.