Toekomst ov-chipkaart onduidelijk
DEN HAAG (ANP) – De toekomst van de OV-chipkaart is de inzet van het debat dat de Tweede Kamer donderdag heeft met staatssecretaris Huizinga (Verkeer). Een trits experts deed woensdag een duit in het zakje in een hoorzitting die fors uitliep.
Ruim drie uur lang vuurden de verkeersspecialisten vragen op hen af. Het ging om onderzoekers van de Radboud Universiteit en van de Vrije Universiteit. Ook waren vertegenwoordigers van de producenten TLS en NXP aanwezig en kwamen de Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover aan het woord.De chipkaart moet in 2009 het nieuwe, landelijk geldende vervoersbewijs worden in plaats van de strippenkaart en het treinkaartje. De kaart is echter zo’n geliefd doelwit van hackers en onderzoekers geworden, dat de vraag rijst of die datum nog kan worden gehaald.
Op de bijeenkomst in het parlement bleek dat volstrekt onduidelijk is wat de problemen gaan kosten. Eind volgende maand ontstaat meer duidelijkheid over de noodzakelijke herstelmaatregelen en de daarmee gepaard gaande kosten. „Pas eind februari valt er iets te zeggen over de kostenconsequenties", zei directeur Jeroen Kok van kaartproducent Trans Link Systems.
De Kamer wilde weten of het ministerie van Verkeer fouten heeft gemaakt. De overheid heeft 130 miljoen euro in het project gestoken. De openbaarvervoerbedrijven hebben ruim een miljard besteed aan de ontwikkeling van de kaart en aan voorzieningen zoals poortjes op trein– en metrostations.
Deskundigen op het gebied van de beveiliging van computerchips wezen op de noodzaak van openheid en transparantie bij het ontwikkelen van een goed werkend systeem. TLS moet meer gaan samenwerken met wetenschappers, hackers, consumentenorganisaties en andere geïnteresseerde experts om ontwerpfouten in een vroeg stadium te onderkennen en op te lossen.
Melanie Rieback, bij de Vrije Universiteit in Amsterdam specialist op het terrein van de RFID–chip, pleitte ervoor snel noodmaatregelen te nemen om de kaart te redden. „We moeten de nodige pleistertjes plakken, dat scheelt tijd in de aanloop naar de invoering van een nieuw, beter systeem. We kunnen een voorbeeld zijn voor de wereld". Rieback somde een reeks Europese steden op die al werken met modernere chipkaarten, die beter beveiligd en minder fraudegevoelig zijn.
Volgens Roel Verdult van de Radboud Universiteit Nijmegen, die de goedkope dagkaart kraakte, is dat net zo gemakkelijk te doen met de vaste OV–chipkaart. Hij toonde daarvoor het door hem gefabriceerde apparaatje dat slechts 40 euro kost. Door naast een andere reiziger te gaan staan, kan hij diens kaart kopiëren. Verdult: „Je hoeft niet eens iemands zakken te rollen".
Door het uitblijven van de OV–chipkaart is de Rotterdamse vervoerder RET naar eigen zeggen maandelijks honderdduizenden euro’s extra kwijt aan zwartrijders.