Opnieuw tumult rond NCRV-uitzending
Justitie in Amsterdam gaat na of een recente aflevering van het NCRV-televisieprogramma ”Herberg De Leeuw” door de strafrechtelijke beugel kan. In het programma werd het portret van de bekende prof. dr. B. Smalhout veranderd in dat van Adolf Hitler. Alweer loopt de omroep zware averij op.
Smalhout deed vorige week aangifte tegen de presentator van het programma, de cabaretier Paul de Leeuw. De NCRV kreeg vanuit de achterban een lading kritiek over zich heen. Nog dagelijks komen bij de omroep woedende reacties en afzeggingen van leden binnen.
De NCRV heeft Paul de Leeuw inmiddels de wacht aangezegd. Zijn programma wordt per 1 januari stopgezet. Toen de omroep De Leeuw vorig jaar aantrok, stuitte dat al meteen op veel verzet bij de achterban. De Leeuw begon zijn tv-carrière bij de VARA. Aanvankelijk oogstte hij brede waardering, maar zijn grappen werden steeds platter en grover. Het koningshuis en de kerk waren voortdurend mikpunt van zijn spot.
Het nieuws van zijn verhuizing naar de NCRV baarde in Hilversum groot opzien. De omroep dacht een kijkcijferkanon te hebben binnengehaald. Met zijn humor en scherpte had hij een bijdrage moeten leveren aan het profiel van maatschappelijke betrokkenheid. De omroep achtte dat van belang voor „het christelijk aspect” van de NCRV. Hij zou de NCRV-bazen beloofd hebben zich ingetogen te gedragen.
Maar al vrij snel bleek er van die toezegging van De Leeuw weinig te merken. De directie kon critici met bezwerende brieven een tijd lang van zich afhouden, maar het moest een keer fout gaan. Nu is er dan een echte rel die de omroep opnieuw veel schade toebrengt.
In zijn column in De Telegraaf van afgelopen zaterdag haalt prof. Smalhout ongekend fel uit naar De Leeuw en de NCRV. De cabaretier omschrijft hij als „het idool van alle Nederlanders wier gevoel voor humor nog niet is uitgestegen boven het niveau van de afzakkende onderbroek, het losgeraakte kunstgebit, de uitglijder over een bananenschil of het trappen in een hondendrol. Paul is de absolute meester van de ongein ten koste van andere mensen.”
Over het optreden van De Leeuw in de gewraakte uitzending schrijft Smalhout, die van Joodse afkomst is: „Een lolbroek die de bijna blinde prinses Christina belachelijk maakte en die zich niet geneerde mijn portret via computeranimatie te veranderen in dat van Adolf Hitler, terwijl mijn meer dan honderd in Auschwitz vermoorde familieleden, in mijn gedachten, uit het hiernamaals toekeken, is vermoedelijk een geestelijk ziek mens.” Toch zit hem dat nog niet het meeste dwars. „Maar veel erger is de omroepvereniging die dit alles uitzendt. Zij is de eindverantwoordelijke instantie.” Hij verwijst naar telefoontjes van „talloze oerdegelijke en diepgelovige mensen” die hem lieten weten dat „de al eeuwen gevreesde Antichrist thans bij hun NCRV was opgestaan.”
De Leeuw heeft laten weten terug te willen naar de VARA. Smalhout vindt dat daarop de tekst uit Spreuken 26 van toepassing is, waarin sprake is van een hond die naar zijn uitbraaksel terugkeert.
Behalve de strafklacht van Smalhout loopt er ook nog een kort geding tegen De Leeuw. Dat is aangespannen door de zangeres Anneke Grönloh, die door De Leeuw werd afgeschilderd als een seks- en alcoholverslaafde. Ze zegt zich sindsdien niet meer op straat te kunnen vertonen.
De NCRV kwam de afgelopen jaren ook al in opspraak vanwege een tweetal documentaires waarin mensen ten onrechte van incest werden beschuldigd. Het betrof de hervormde predikant ds. G. Broere en een familie uit Noord-Holland. Onder dreiging van rechtszaken bood de omroep na veel negatieve publicaties verontschuldigingen aan en een forse tegemoetkoming in de schade. Dit keer zal de averij mogelijk nog veel groter zijn, want zowel Smalhout als Grönloh zegt met excuses geen genoegen te zullen nemen.