Minister tikt Postcodeloterij en Casino op vingers
DEN HAAG (ANP) – De Nationale Postcode Loterij is volgens minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie over de schreef gegaan met reclame voor een actie waarbij deelnemers aan de loterij korting kunnen krijgen op een zorgverzekering bij Agis. Ook een advertentie van Holland Casino in de gratis krant Metro kan niet door de beugel.
Dat bleek woensdag uit antwoorden van de bewindsman op schriftelijke vragen van SP–Tweede Kamerlid Jan de Wit. Die wilde opheldering over de kwestie. Volgens de Nationale Postcode Loterij was de actie rond de zorgpolis niet gericht op het werven van nieuwe leden en ook niet op het vergroten van de naamsbekendheid. Hirsch Ballin bestrijdt dat.„Gelet op de omvangrijke schaal en methode van bekendmaking is er wel degelijk sprake van reclame– en wervingsactiviteiten", schrijft hij. Zulke activiteiten moeten altijd evenwichtig plaatsvinden, maar dat is in dit geval niet gebeurd, meent de minister. Hij zal dat meenemen in de beoordeling van de nieuwe vergunningaanvraag van de Nationale Postcode Loterij.
Ook de actie van Holland Casino, een van de andere landelijke vergunninghouders voor de organisatie van kansspelen, past volgens Hirsch Ballin niet in het restrictief kansspelbeleid. Het staatsbedrijf plaatste op 23 november een paginagrote advertentie op zowel de voor– als achterkant van Metro, die die dag in verdubbelde oplage (1 miljoen exemplaren) uitkwam.
Lezers kregen het aanbod het entreegeld bij een bezoek aan Holland Casino terug te krijgen in de vorm van speelfiches. De minister zal het bedrijf erop wijzen dat dergelijke acties onwenselijk zijn. De gedrags– en reclamecode schiet volgens hem blijkbaar tekort. Binnenkort wordt die code geëvalueerd.