Economie

Wakker Dier verrast door succes eigen actie

HILVERSUM (ANP) - De leden van de stichting Wakker Dier zijn verbaasd en aangenaam verrast door het succes van hun campagne tegen het onverdoofd castreren van biggen.

17 December 2007 06:51Gewijzigd op 14 November 2020 05:22

„Het was eigenlijk vrij onverwacht dat bedrijven zoals Hema en Burger King zo snel omvielen”, aldus Sjoerd van der Wouw van de stichting zondag in het programma Vroege Vogels op Radio 1.Veel instanties en bedrijven, zoals ook Unox, McDonalds en de Vereniging van Keurslagers hebben inmiddels besloten uiterlijk per 1 januari 2009 te stoppen met de verwerking van vlees van pasgeboren onverdoofd gecastreerde biggen.

De spotjes van de stichting waren de afgelopen maanden niet van de radio te branden. Daarin nagelde Wakker Dier steeds één bedrijf aan de schandpaal. Van der Wouw: „Dan waren we op maandag een spotje aan het opnemen dat de volgende dag werd uitgezonden en ’s middags belde zo’n bedrijf al om te vertellen dat ze alleen nog goed vlees zouden gaan gebruiken en of die spot van de radio af mocht. Konden we meteen een nieuw spotje opnemen met de naam van een ander bedrijf erin”.

Wakker Dier, opgericht tijdens de grootschalige uitbraak van varkenspest in Nederland, bestaat deze maand tien jaar. Na het succes van deze campagne wil de stichting zich nu meer gaan richten op Nederlands vlees dat bedoeld is voor de export. „Voor exportvlees gaan veel varkensboeren gewoon door met onverdoofd castreren”. Volgens Van der Wouw zouden ze ook daar best mee willen stoppen als er bijvoorbeeld een financiële vergoeding tegenover stond.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer