Speciaal gereedschap voor vrouwen flopt in Nederland
Klussen is in, ook bij vrouwen. Bouwmarkten zijn daar niet blind voor. Het assortiment en de aankleding van deze megazaken is in de loop der jaren een stuk minder basic geworden. Vrouwvriendelijker, zeg maar: met meer aandacht voor woninginrichting en accessoires. Is de tijd rijp voor speciaal gereedschap voor vrouwen?
Een IKEA-kast in elkaar zetten, lampen ophangen, kozijnen afbranden: 85 procent van de Nederlandse vrouwen klust wel eens in huis, zo bleek in 2005 uit een onderzoek van een energiebedrijf. Mannen zijn iets fanatieker: 93 procent neemt wel eens een hamer of schroevendraaier ter hand.Klussende vrouwen zijn in Amerika inmiddels als doelgroep ’ontdekt’. Er zijn in ieder geval twee bedrijven die speciaal voor hen een gereedschapslijn op de markt hebben gebracht. De spullen van Barbara K! (www.barbarak.com) zijn in ieder geval leuk om naar te kijken. Het is in één oogopslag duidelijk dat deze hamers en schroevendraaiers vooral voor vrouwen bedoeld zijn: vloeiende lijnen, slanke vormen, opvallende aquablauwe details. En: vaak verpakt in een koffer of tas die het als modeaccessoire ook prima zou doen. Producten als haar vrouwvriendelijke accuboor en een basisgereedschapsset (hamer, schroevendraaier met verwisselbare kop en meetlint) zijn inmiddels ook in Europa verkrijgbaar. Bijvoorbeeld in Franse warenhuizen als Galeries Lafayette en Printemps. Bestellen via internetwinkel amazon.com kan ook.
Ook Tomboy Tools heeft Amerikaanse wortels. Dit bedrijf voert een eigen lijn gereedschappen die via internet maar ook via een soort Tupperwareparty’s aan de vrouw worden gebracht. Sleutelwoorden zijn lichtgewicht en comfort. Het partysysteem wordt gebruikt om de gereedschappen te demonstreren maar ook om de technische kennis van de koper bij te spijkeren. Dit met het oog op klussen in eigen huis, maar eventueel ook voor een nieuwe carrière als klusvrouw, zo meldt de website. Het bedrijf heeft een vestiging in Groot-Brittannië (tomboytools.co.uk), maar bestellen bij de webwinkel lijkt vanuit Nederland problematisch te zijn.
Elegant
Een Nederlands initiatief voor speciaal gereedschap voor vrouwen is op een flop uitgedraaid. Een aantal jaren geleden bracht de HDB-groep (Hubo, Doeland en Big Boss) My Tools op de markt. Het ging om een elegant vormgegeven koffertje -model beautycase- met daarin een basiscollectie van wat lichter gereedschap.
J. Berkers van de HDB-groep herinnert zich deze gereedschapskoffers nog heel goed. Sterker nog: hij heeft er zelf een die hij bovendien regelmatig met plezier gebruikt. „Ik heb hem aan mijn vrouw cadeau gegeven. Hij ligt nu in onze caravan. Ik sjouw er geregeld mee rond.” Het is een leuk koffertje om te zien en het gereedschap is volgens Berkers ook prima. „Over de inhoud is goed nagedacht. Er zitten bijvoorbeeld tie-wraps in - heel handig als je wat vast moet maken.”
Maar de verkoopcijfers vielen tegen en het koffertje verdween weer uit het assortiment. „Een collega-keten heeft het ook nog een tijdje geprobeerd. Maar het is gewoon geen succes geworden. Er wordt ook vrijwel nooit meer naar gevraagd.”
Aan gebrek aan aandacht kan het niet gelegen hebben. „Het product is indertijd nogal gepusht. In diverse vrouwenbladen is erover geschreven”, zegt Berkers. Hij denkt dat vrouwen die bij het doe-het-zelven de handen zelf uit de mouwen steken, de voorkeur geven aan gewoon gereedschap van goede kwaliteit. „Als je met iets bezig bent, of je nu man of vrouw bent, wil je die klus gewoon zo goed mogelijk klaren.”
Berkers is al sinds de jaren zeventig werkzaam in de doe-het-zelfmarkt en constateert dat er veel is veranderd. Klussen was in die tijd echt een mannenaangelegenheid. „Als je toen aan een vrouw vroeg om de combinatietang aan te geven, wist ze bij wijze van spreken niet waar je het over had. Dat is helemaal veranderd. Vrouwen zijn veel actievere klussers geworden. En ze zijn, net als mannen, steeds meer geïnteresseerd in goed gereedschap. Ergonomische vormgeving of een met zacht materiaal beklede steel: dat spreekt blijkbaar toch niet aan. Als ze bang zijn hun handen te beschadigen, trekken ze wel handschoenen aan.”
Korte steel
De Belgische ontwerpster die recent een prijs kreeg voor haar ontwerp voor speciaal gereedschap voor vrouwen, oogst op internet voornamelijk kritiek. Ze heeft bijvoorbeeld een hamer met een kortere steel bedacht, omdat vrouwen volgens haar de neiging hebben een hamer dichter bij de kop vast te pakken dan mannen. Commentaar: daardoor wordt het alleen maar lastiger om een spijker in een plank te slaan, omdat het meer kracht kost. Een lichtere hamer is om dezelfde reden niet zo’n goed idee. Wel wordt geadviseerd om te kiezen voor gereedschap dat prettig in de hand ligt of wellicht een wat minder grof handvat heeft. Maar dat geldt net zo goed voor andere gebruiksvoorwerpen als scharen en keukenmessen.