Veelkleurig Afrikaans doek valt in de smaak
AMSTERDAM - Tafelkleden, theedoeken, kussens en dekens worden in Kenia gemaakt van Afrikaanse veelkleurige stof. Ze zijn bestemd voor de Europese markt. „Er is zo veel kracht en moois in Afrika.”
Vera Winthagen uit Amsterdam won met haar plan dinsdag de tweede prijs in de starterscategorie van de Business in Development (BiD) Challenge Awards 2007. De prijs bestaat uit een bedrag van 15.000 euro startkapitaal voor haar project ”Enjoy the Difference” in Kenia.De BiD Challenge had dinsdag voor de derde keer plaats. In 2004 is deze competitie voor ondernemers vanuit Nederland opgezet met het idee dat economische groei in ontwikkelingslanden de sleutel is voor het bestrijden van armoede. Het doel van de BiD Challenge is om via investeringen zo veel mogelijk bedrijfsplannen van de grond te krijgen in ontwikkelingslanden.
Ruim 2000 ondernemers uit 144 landen deden dit jaar mee en stuurden in totaal 3427 bedrijfsplannen in. Uiteindelijk kwamen 38 plannen, waaronder vijf Nederlandse, in de finale van de BiD Challenge Award. Andere bedrijfsplannen liepen uiteen van het produceren van fietskarren in Malawi tot het recyclen van autobanden in de Filipijnen.
Winthagen is blij met haar prijs. „Er is zo veel kracht en moois in Afrika. Het winnen van deze prijs is voor mij een grote motivatie om met mijn bedrijf mensen over de hele wereld het positieve van Afrika te laten ervaren.”
De Nederlandse Winthagen, die een eigen ontwerpbureau heeft in Amsterdam, maakte in Kenia een onderneming startklaar om van kleurrijke, Afrikaanse khanga’s een collectie van textielproducten te maken voor de Europese markt. Khanga’s worden traditioneel door vrouwen gedragen, nadat mannen hun die hebben gegeven om een boodschap over te brengen die te gevoelig is om hardop te zeggen. Die boodschap kan variëren van een geheim liefdesaanzoek tot huishoudelijke tips.
Winthagen wil binnen drie jaar dertig mensen in Kenia aan het werk helpen. Een gedeelte van de winst wil ze gebruiken om armoede te bestrijden. Op langere termijn zouden de werknemers met het verdiende geld zelf andere inkomstenbronnen moeten kunnen vinden.
De eerste prijs in de starterscategorie, 20.000 euro, is voor de Australiër Ben Cole met zijn project ”Suc Khoe Facemasks”, waarmee hij kansarme vrouwen in Vietnam aan werk helpt. Zij produceren mondkapjes met een koolstoffilter, die schadelijke stoffen neutraliseren.
De Nederlander Peter van der Werf uit Wageningen viel ook in de prijzen. Hij won de aanmoedigingsprijs van 5000 euro voor zijn bedrijf South Sea Exclusive in de Filipijnen. Hij is gespecialiseerd in de productie en verkoop van levende kreeften voor de lokale en de internationale markt. De jury van professionals uit het Nederlandse bedrijfsleven reikte in totaal zeventien geldprijzen in verschillende wedstrijdcategorieën uit.
De BiD Challenge is een initiatief van BiD Network, een internationaal netwerk met als belangrijkste partners het Ministerie van Buitenlandse Zaken, hulporganisatie ICCO en de Nationale Commissie voor internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO).