Binnenland

„Vernieuwing noodzaak voor balende leerling"

DEN HAAG (ANP) – Het onderwijs deed weinig met inzichten uit de leerpsychologie en weinig met de nieuwe media. Het onderwijs groeide los van de leerling, die zich verveelt en van school baalt.

28 November 2007 15:01Gewijzigd op 14 November 2020 05:19

Die gedachten waren voor een aantal prominente figuren in het onderwijs aanleiding nieuwe wegen in te slaan, zei Van den Heuvel, ex-directeur van de onderwijsbegeleidingsorganisatie KPC woensdag tegen de parlementaire commissie Onderwijsvernieuwingen.Van den Heuvel: „Een leerling komt geen natuurkunde of economie tegen maar verschijnselen, waarop een docent moet inspelen. Voor een vak als Engels geldt dat natuurlijk niet. Dat is gewoon leren".

Slash 21, een onderdeel van een brede scholengemeenschap in Lichtenvoorde en Groenlo, geldt als het resultaat van het beraad waaraan ambtenaren van het ministerie van Onderwijs, wetenschappers en onderwijsbegeleiders deelnamen.

Geen lokalen en geen klassen, maar wel groepsgesprekken en veel computers. „De examenresultaten zijn beter dan voorheen", zei Van Dieten, die van 1998 tot 2006 projectleider was. Hij heeft het over vmbo en havo, want het eerst vwo-examen wordt pas volgend jaar afgenomen. Wel erkent hij dat de resultaten van school- en centraal eindexamen op zijn school sterk uiteenlopen, een kritiekpunt van veel critici van de vernieuwingen.

Alle leerlingen zijn voor het nieuwe leren, begeleid door KPC, universiteiten en het toetseninstituut Cito, geschikt, aldus Van Dieten. „Maar niet alle leraren", klonk het dreigend uit zijn mond. Bij navraag blijkt echter dat niet meer dan twee docenten de vernieuwing niet wilden meemaken.

De leerkrachten, die van 08.30 tot 17.00 uur op school beschikbaar zijn, hebben een eigen cao. Dat geldt ook voor Ons Middelbaar Onderwijs ( OMO), een cluster van Brabantse scholen met 65.000 leerlingen. Als grote speler was OMO er niet voor bij de vorming van het vmbo (de mix van mavo en beroepsonderwijs) de mavo te laten bestaan, maakte voorzitter Kraakman duidelijk. Dat zou het succes van het vmbo niet bevorderen.

Die opvatting werd formeel gedeeld door een aantal ouderorganisaties. Maar Limper van de Vereniging Openbaar Onderwijs zei wel dat het een „sociaal wenselijke antwoord" was. Want het merendeel van de ouders vond de herkenbare mavo met zijn goede mogelijkheden van doorstroom naar de havo zo slecht nog niet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer