Snelweg door Hoeksche Waard stapje dichterbij
NUMANSDORP - Vertegenwoordigers van het Rijk, de provincie Zuid-Holland en lokale overheden tekenen woensdag op een gezamenlijke conferentie in Numansdorp een intentieverklaring om de A4-Zuid door de Hoeksche Waard aan te leggen. Minister Eurlings van Verkeer is ook aanwezig.
De nog aan te leggen A4-zuid tussen de Beneluxtunnel en Klaaswaal zorgt voor een kortere verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen. Ook moet de snelweg bijdragen aan de oplossing van de verkeersproblematiek op de almaar drukker wordende A16 en A15. Bovendien hebben Voorne-Putten en de Hoeksche Waard behoefte aan een goede ontsluiting.Vorige week al ondertekende vrijwel de gehele Rotterdamse regio onder aanvoering van VVD-wethouder Mourik uit Spijkenisse een bereikbaarheidsmanifest. Daarin staat dat aanleg van het ontbrekende stuk A4 topprioriteit heeft. Voorne-Putten kampt met problematische ontsluiting van het eiland. Aanleg van de A4-zuid kan voor het eiland een extra uitvalsweg betekenen.
Voor de aanleg van de A4 startte Rijkswaterstaat in mei 2005 het Project Mainportcorridor Zuid (PMZ). Regionale overheden en bedrijven, die meebetalen aan de aanleg van de snelweg, werken daarin samen.
Ook de Commissie Hoeksche Waard (CHW), het samenwerkingsverband van de vijf gemeenten Oud-Beijerland, Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk en Strijen, praat mee in de projectgroep. J. Boogaard, SGP-wethouder in Korendijk en lid van de CHV, zegt dat de gemeenten in de Hoeksche Waard „niet onwelwillend” tegenover de aanleg van de A4-zuid staan. „De bereikbaarheid van de regio moet verbeterd worden. Aanleg van de A4 kan daaraan bijdragen”, aldus Boogaard.
Volgens hem heeft de CHW wel een aantal duidelijke voorwaarden gesteld. „De snelweg moet goed in het landschap worden ingepast.”
Twee plekken maken volgens de Nota Ruimte uit 2006 niet deel uit van het nationaal landschap: het tracé van de toekomstige A4-zuid en het gedeelte waar een regionaal bedrijventerrein gepland staat, maar waarover het kabinet pas volgend jaar de knoop doorhakt.
Een andere voorwaarde is volgens wethouder Boogaard dat de Hoeksche Waard profijt heeft van de A4. „Dat betekent bijvoorbeeld dat we op- en afritten willen. Het ligt voor de hand dat die bij Oud-Beijerland komen. Bovendien willen we geen bedrijventerreinen langs de snelweg, omdat die het landschap ontsieren.”
Het kabinet heeft de A4-zuid opgenomen in het programma Randstad Urgent om een impuls te geven aan de bereikbaarheid van de regio.