One Laptop Per Child verlengt verkoopcampagne
CAMBRIDGE - De organisatie One Laptop Per Child (OLPC) verlengt het programma ”Get one, Give one” (krijg er één, geef er één) tot 31 december.
De campagne begon op 12 november en zou maandag ophouden. Amerikaanse en Canadese consumenten kunnen voor 399 dollar (270 euro) een zogenaamde XO laptop voor zichzelf kopen en er tegelijk één weggeven aan een kind in een ontwikkelingsland. Het doel van OLPC is dat elk kind in de wereld een laptop krijgt.Vanaf het begin van het programma brengt de verkoop van de laptop gemiddeld 2 miljoen dollar per dag op. De actieperiode is verlengd omdat veel mensen meer tijd willen om individueel of in groepsverband over aanschaf van de laptops te beslissen, aldus Nicolas Negroponte, voorzitter en oprichter van OLPC en hoogleraar aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT).
De OLPC-laptop zou oorspronkelijk niet meer dan 100 dollar moeten kosten. Tijdens de ontwikkeling en door tegenvallende aantallen bestellingen liepen de kosten op tot 188 dollar.