Oplagen NRC, RD en ND blijven groeien
Van de landelijke dagbladen groeien alleen NRC Handelsblad, het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad. Alle andere betaalde kranten moesten terrein prijsgeven.
Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde cijfers van het HOI, Instituut voor Media Auditing. Van de landelijke kranten uit de stal van de Perscombinatie groeide in het tweede kwartaal alleen NRC Handelsblad met 0,6 procent naar 271.490 exemplaren.
Het Reformatorisch Dagblad zag het aantal abonnees met ruim 950 groeien, van 58.602 in het tweede kwartaal 2001 naar 59.555 in het tweede kwartaal van 2002. Het Nederlands Dagblad groeide minder hard: van 33.069 naar 33.452.
De Volkskrant moest terrein prijsgeven. De oplage van dit ochtendblad daalde met 1,2 procent tot 325.133 exemplaren. Ook het Algemeen Dagblad verloor 0,5 procent tot 315.775 exemplaren. Trouw leed een oplageverlies van bijna 0,7 procent tot 124.807 exemplaren.
Volgens de HOI-cijfers daalde ook de oplage van De Telegraaf, de grootste krant van Nederland. De ochtendkrant kwam in het tweede kwartaal op 777.475 exemplaren, een achteruitgang met 0,5 procent.
De oplage van de gratis ochtendkrant Sp!ts, behorend tot uitgeefconcern De Telegraaf, steeg met bijna 2,3 procent tot 416.741 exemplaren. Concurrent Metro had in het tweede kwartaal een oplage van 319.434 exemplaren. Over de oplage van Metro in het eerste kwartaal zijn geen cijfers bekend.
Uit de cijfers blijkt verder een oplagedaling van Het Financieele Dagblad, vorig jaar een van de weinige landelijke dagbladen die groei lieten zien. Mogelijk onder invloed van de verminderde belangstelling voor beleggen als gevolg van de beursmalaise, daalde de oplage van de zakenkrant in het eerste kwartaal met 3,1 procent tot 62.200 exemplaren.
De oplage van dagblad Het Parool, dat op zoek is naar een koper om buiten het uitgeefconcern PCM zelfstandig te kunnen blijven voortbestaan, is in het tweede kwartaal van dit jaar gedaald tot 85.757 exemplaren. Dat is ten opzichte van het eerste kwartaal een daling met 2,2 procent.
Over het hele jaar 2001 kwam de oplage van Het Parool nog uit op 89.556 exemplaren. Het Parool heeft van PCM tot half november de tijd gekregen om een koper te vinden.