Buitenland

Frankrijk in greep van massastaking

PARIJS (ANP/AFP/RTR) – Een week na het begin van stakingen in het openbaar vervoer, hebben nu ook ambtenaren het werk neergelegd in Frankrijk. Leraren, postbodes, luchtverkeerleiders en ziekenhuispersoneel deden dinsdag mee aan een 24–uursstaking. Ze eisen hogere salarissen en zijn boos omdat ambtenaren die met pensioen gaan niet vervangen worden.

20 November 2007 19:15Gewijzigd op 14 November 2020 05:18
PARIJS – Een week na het begin van stakingen in het openbaar vervoer, hebben nu ook ambtenaren het werk neergelegd in Frankrijk. Leraren, postbodes, luchtverkeerleiders en ziekenhuispersoneel deden dinsdag mee aan een 24–uursstaking. Ze eisen hogere salar
PARIJS – Een week na het begin van stakingen in het openbaar vervoer, hebben nu ook ambtenaren het werk neergelegd in Frankrijk. Leraren, postbodes, luchtverkeerleiders en ziekenhuispersoneel deden dinsdag mee aan een 24–uursstaking. Ze eisen hogere salar

Honderdduizenden mensen gingen dinsdag de straat op in Parijs, Marseille, Lyon en andere grote steden. Door de staking waren veel scholen gesloten, leveren ziekenhuizen een minimum aan service en lagen er geen kranten in de kiosk. De twee vliegvelden van Parijs en de luchthaven van Marseille hadden te maken met grote vertragingen en annuleringen. De staking had weinig invloed op het vliegverkeer van en naar Schiphol.Ook studenten doen mee aan de acties. Zij verzetten zich tegen een wet die de regering wil invoeren om universiteiten meer concurrerend te maken.

Het protest is het grootste sinds president Nicolas Sarkozy in mei aan de macht kwam. Hij zei dinsdag dat hij ondanks de stakingsgolf blijft vasthouden aan zijn ambitieuze programma van economische hervormingen. „Na zoveel aarzeling, zoveel getalm en zoveel gedraai is een complete ommekeer nodig om de achteruitgang te stoppen", zei Sarkozy op een bijeenkomst met burgemeesters. Het was zijn eerste reactie in het openbaar sinds het begin van de acties.

Het Franse sociale stelsel dreigt net als in andere Europese landen onbetaalbaar te worden. Sarkozy wil daarom drastische hervormingen doorvoeren en de concurrentiepositie van Frankrijk in de wereld te verbeteren. Hij vind de vakbonden en de linkse oppositie in het parlement tegenover zich.

De zevende stakingsdag van machinisten, buschauffeurs en metrobestuurders leidde dinsdag opnieuw tot grote problemen in het openbaar vervoer. Duizenden forenzen hadden veel moeite om op hun werk te komen.

Dinsdag reed de helft van de hogesnelheidstreinen TGV niet. In Parijs was slechts een op de drie metro’s actief en viel de helft van de bussen uit.

De spoorwegbonden willen voorlopig doorstaken, maar hebben er wel mee ingestemd om woensdag om de tafel te gaan zitten met de leiding van het spoorwegbedrijf SNCF. Volgens de krant Le Monde zou SNCF bereid zijn de komende vijftien jaar 90 miljoen euro compensatie aan haar werknemers te betalen. De regering zou met dit voorstel hebben ingestemd.

Maar naar het publiek toe blijft de regering zich hard opstellen. Een woordvoerder van de regering zei dat er woensdag niemand van de regering bij de onderhandelingen aanwezig zal zijn, zolang er geen zicht op is dat het spoorwegpersoneel weer gaat werken.

Peilingen wijzen uit dat er onder de bevolking veel steun is voor de maatregelen van president Sarkozy. Veel mensen delen zijn standpunt dat zaken als vroegpensioen niet meer op te brengen zijn.

Volgens minister van Financiën Christine Lagarde kost de staking het land dagelijks 400 miljoen euro. Behalve dat veel bedrijven schade ondervinden, lopen ook winkels, hotels, en theaters soms wel de helft van hun inkomsten mis.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer