„Thora niet op één lijn stellen met wetticisme”
HUIZEN - „Christenen moeten beseffen dat Jezus deel is van de joodse traditie en zich afvragen hoe zij de Thora een grotere plaats kunnen geven in hun leven. De Thora associëren met alleen wetticisme is niet terecht.”
Dat zei drs. C. J. Rodenburg woensdagavond in Huizen op een bijeenkomst van het Centrum voor Israëlstudies (CIS). Drs. Rodenburg is sinds 2004 als Israëlconsulent in dienst van het CIS en woont in Jeruzalem. Zijn taak is het bevorderen van de joods-christelijke ontmoeting in Israël. Dezer dagen is hij in Nederland om gemeenten voor te lichten over zijn werk in Israël.De Israëlconsulent liet zien hoe belangrijk de Thora is in het dagelijks leven in Israël. Hij zei zich erover verbaasd te hebben dat niet-religieuze joden daar nog zo veel mee doen. Hij toonde een „speelgoeduitvoering” van een wetsrol die een van zijn kinderen had ontvangen. „Op deze wijze worden de kinderen al jong vertrouwd gemaakt met de wet. In iedere synagoge, hoe klein ook, is een Thorarol aanwezig. Zelfs in de seculiere joodse gemeenschap speelt de Thora een grote rol. De viering van bar mitswa, het feest waarop 13-jarige joodse jongens volwassen worden, wordt op seculiere scholen gevierd.”
De Tien Woorden, een term die de joden bij voorkeur gebruiken voor de Tien Geboden, zijn een belangrijk onderdeel van de Thora. Drs. Rodenburg: „Het eerste gebod is eigenlijk geen voorschrift, maar goed nieuws. God, Die verlost heeft uit Egypte, wie zou die God niet willen dienen? Opmerkelijk is ook dat het heel persoonlijk is. Het volk wordt niet aangesproken met „jullie” maar met „jij”; een betere vertaling dan „gij” of „u.””
De Tien Woorden zijn een beweging van hart naar tong naar handelen en van handelen naar tong en hart, aldus de Israëlconsulent. „Zo is het tiende gebod eigenlijk ook geen gebod. Het begeren is ook iets van het hart. In Exodus 20 gaat het over begeren, in Deuteronomium 5 wordt dit „gij zult u niet laten gelusten” genoemd. De joden zien hierin dat het niet-begeren geen gebod is, maar vanuit het hart een stap op weg is naar een zondige handeling. Jezus is daar radicaler is als Hij zegt: „Eenieder die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk gepleegd.”
Jezus is deel van de Joodse traditie waarin de Thora-interpretatie centraal staat, zo zei drs. Rodenburg. „Hij vervult de Thora als Hij zegt: „Ik ben niet gekomen om de wet te ontbinden, maar om te vervullen.” Paulus, de man die bij uitstek kennis van de wet had, moest bekennen dat de wet hem juist de zondigheid liet ontdekken. Bij de joden is de Thora niet zozeer op een wettische manier zich houden aan regels, maar een weg die moet worden gegaan. Naar hun inzicht is er in ieder mens een nieuw begin. Ze moeten dan ook niets hebben van de erfzonde. Dat roept een heel ander mensbeeld op dan wij als christenen belijden.”
Op een vraag hoe dan Psalm 51 verklaard moet worden, bij uitstek een tekst waarop de erfzonde is gebaseerd, antwoordde drs. Rodenburg: „Deze wordt gezien als de taal van de psalmist, een emotionele uiting, meer niet.”
De Israëlconsulent constateerde met voldoening dat onder rabbijnen de vraag naar discussie over het Nieuwe Testament toeneemt. „Laten de christenen maar eens laten zien hoe ze uit zowel het Oude als het Nieuwe Testament willen leven”, zo geven zij aan.” Drs. Rodenburg: „Dat is opmerkelijk, want in de gezinnen is het bezit van een Nieuw Testament uitdrukkelijk verboden.”
Het CIS is een samenwerkingsverband tussen de christelijke gereformeerde deputaten kerk en Israël, de Gereformeerde Zendingsbond en het Instituut voor Gemeenteopbouw en Theologie van de Christelijke Hogeschool in Ede.