„Strengere regels alcoholreclame voor jongeren”
UTRECHT (ANP) - De overheid moet strenger optreden tegen alcoholproducenten die hun reclamecampagnes voor een groot deel op jongeren richten. Ook moet de inhoud van de campagnes veranderen.
Dat heeft STAP, de stichting voor alcoholpreventie, woensdag geconcludeerd bij de presentatie van het rapport ”Alcoholreclame aangeklaagd”.Het stoort STAP zeer dat de alcoholproducenten zelf de gedragsregels voor alcoholcampagnes hebben mogen opstellen. Daardoor is het volgens de alcoholpreventiestichting bijna onmogelijk om producenten terug te fluiten als ze te ver gaan.
Horecaondernemers worden wel eens op de vingers getikt, bijvoorbeeld als ze studenten spotgoedkoop bier aanbieden, of vrouwen gratis laten drinken. Volgens STAP vraagt de Reclame Codecommissie de ondernemers dan vriendelijk hun actie te stoppen. Er zouden geen verdere sancties volgen als de horecauitbaters het verzoek vervolgens aan hun laars lappen.
STAP verwijst naar Frankrijk, waar de overheid drankfabrikanten streng aanpakt als ze jongeren „op suggestieve wijze” proberen over te halen meer te drinken. „Bijvoorbeeld als ze suggereren dat je door het nuttigen van drank seksueel aantrekkelijker wordt, of je prettiger en gelukkiger gaat voelen”, zegt voorzitter W. van Dalen.
Onderzoek wees in 2004 uit dat nergens in Europa zo veel wordt gedronken onder scholieren als in Nederland. Het ministerie van Volksgezondheid presenteerde daarop een voorstel om alcoholreclames overdag en ’s avonds tot negen uur te verbieden. Het voorstel moet nog door de Tweede Kamer worden behandeld. STAP voorziet dat politici opnieuw een compromis zullen sluiten. „Het zal er wel op neer komen dat de drankproducenten de regeling zelf op naleving mogen gaan controleren, en dat zal dan minder streng worden dan dat de overheid het doet.”