Binnenland

Botsing tussen polderen en prestigejagen

LEIDEN - Het leek zo mooi: eind 2010 rijdt er een hypermoderne sneltram van Gouda naar de kust. De zogenoemde lightrail zou een hoop problemen oplossen, maar tot nu toe levert de lijn alleen maar strubbelingen op. De vraag is waarom.

17 October 2007 11:01Gewijzigd op 14 November 2020 05:11

Het grote probleem bij de RijnGouwelijn is de enorme botsing tussen polderen en prestigejagen. Aan de ene kant moest de lightrailverbinding een project worden waarbij vanaf het begin alle partijen intensief betrokken zouden zijn en er gezamenlijk naar een goede oplossing zou worden gezocht. Polderen dus. Dat kost tijd, maar dan heb je vervolgens wel een oplossing waar iedereen zich in kan vinden. Dacht men.Want aan de andere kant stonden bepaalde zaken van de RijnGouwelijn al vanaf het begin vast. Het tracé van de RijnGouwelijn-Oost, van Gouda naar de westkant van Leiden, bijvoorbeeld. Eerst over bestaand spoor en daarna dwars door de binnenstad van Leiden. Een hypermoderne tram die eerst met een sneltreinvaart door het Groene Hart zoeft, maar zich daarna zachtjes een weg zoekt door het winkelend publiek in Leiden, dat is wat de provincie Zuid-Holland voor ogen stond. De RijnGouwelijn moest een voorbeeld worden voor de rest van Nederland. Prestige dus.

De gemeente Leiden had in eerste instantie wel belangstelling voor het project. De gevaarlijke situatie in de belangrijkste winkelstraat van Leiden, de Breestraat, was het college een doorn in het oog. Bussen, fietsers en voetgangers wurmden zich op de smalle stukken langs elkaar heen, met regelmatige botsingen tot gevolg. Een sneltram zou een stuk veiliger en schoner zijn. Je weet waar en wanneer hij rijdt en bovendien ben je direct van al die uitlaatgassen af.

De bevolking van Leiden was echter vanaf het begin heel wat minder positief. Naarmate de plannen voor de RijnGouwelijn duidelijker werden, nam het verzet toe. Leidenaren vroegen in 2002 om een referendum over de lightrailverbinding. Toenmalig wethouder Pechtold -nu fervent voorvechter van referenda- blokkeerde destijds dat verzoek.

Had er toen een duidelijk Leids nee geklonken, dan zou er direct al naar een alternatief zijn gezocht. Nu is er inmiddels zo veel tijd en geld in het binnenstadtracé gestoken dat de provincie niet meer terug wil. Het nee van de bevolking kwam vijf jaar te laat, waardoor provincie en gemeente nu in een patstelling zijn geraakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer