NS en ProRail ruziën over verdeling spoor
UTRECHT (ANP) – Terwijl het spoorboekje voor 2008 naar de drukker gaat, ruziën NS en spoorbeheerder ProRail nog altijd over de verdeling van de spoorcapaciteit in het nieuwe jaar. Desgevraagd gaf NS dinsdag een overzicht van de gevolgen van een plan dat ProRail heeft opgesteld.
NS ziet zich genoodzaakt om wekelijks 125 ritten te schrappen. Daarnaast is de dienstregeling van nog eens tweehonderd treinen aangepast. Dat houdt in dat deze treinen tussen de vijf en twintig minuten langer gaan doen over hun ritten.Woensdag vergadert de Tweede Kamer met minister Eurlings van Verkeer over de problemen met de capaciteitsverdeling op het spoor. De Nederlandse Spoorwegen tekenden eerder al bezwaar aan tegen het verdelingsplan van ProRail. Een reeks andere ondernemingen deed hetzelfde.
NS heeft er begrip voor dat ProRail voor een moeilijke opgave staat, stelt de spoorwegonderneming. „Zij moet het onverenigbare proberen te verenigen: op het drukste spoorwegnet van Europa meer treinen laten rijden dan er eigenlijk op passen. En dan ook nog onderhoud plegen, op een veilige manier. Maar NS staat achter z’n klanten die zeven dagen per week een transparante dienstregeling willen, van vroeg tot laat. Deze toedeling maakt dat niet mogelijk".
NS kondigde vorige week al aan dat het bezwaar zou aantekenen tegen het plan van ProRail. De afgelopen dagen heeft de grootste personenvervoerder van Nederland alle gegevens geanalyseerd. NS kon slechts een belangrijke verbetering vinden. Arnhem en Nijmegen krijgen in de late avond een extra verbinding met de Randstad.
Daar staat een lange reeks verslechteringen tegenover. Zo kunnen er minder treinen stoppen in het Centraal Station in Eindhoven, een van de grootste knooppunten in het spoornetwerk. En de laatste verbinding tussen de Randstad en Enschede is in het nieuwe jaar een half uur vroeger dan nu. De laatste trein had gehandhaafd kunnen blijven, maar alleen met een aankomsttijd na 02.00 uur ’s nachts in Enschede door een 37 minuten langer durende reis. NS durft dat niet te verkopen aan haar klanten.
ProRail wees er in een eerder stadium al op dat het rekening moet houden met een groot aantal belangenhebbenden en dat het onmogelijk is om aan alle wensen te voldoen.