Opening HSL-Zuid verder vertraagd
DEN HAAG (ANP) – De eerste snelle treinen naar het zuiden gaan voorlopig niet rijden. De opening van de hogesnelheidslijn HSL–Zuid is verder vertraagd. Volgens verkeersminister Eurlings is het te risicovol om de lijn in december in gebruik te nemen.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft hij dinsdag dat het besluit onvermijdbaar is. Eurlings baseert zich op een risico–analyse die de projectorganisatie HSL–Zuid heeft gemaakt.De bewindsman waarschuwde vorige maand al voor nieuwe tegenslagen, die het ergste deden vrezen voor de ingebruikname van de flitstrein.
Het was de bedoeling dat in december treinen met 160 kilometer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam zouden gaan rijden. Eurlings schrijft dat het onverantwoord is een nieuwe streefdatum te noemen. Op zijn vroegst zouden dan in oktober 2008 de eerste hsl–treinen met 300 kilometer per uur doorrijden, naar Breda, Antwerpen en uiteindelijk Parijs.
Maar volgens de risico–analyse komt ook die datum onder druk te staan, aldus Eurlings. De projectorganisatie probeert de dreigende vertraging te beperken door samen met exploitant HSA te kijken naar mogelijkheden om noodzakelijke testen door te schuiven. Vooralsnog wil Eurlings de streefdatum van oktober 2008 voor de start van het vervoer over de HSL–Zuid handhaven.
Het toch al miljarden verslindende HSL–project had in april moeten beginnen.
Uit de door Eurlings aangevoerde risico–analyse blijkt dat er een kans van 50 procent was op een vertraging van nog drie maanden. De oorzaken variëren van de noodzakelijke schoonmaak van de tunnel onder het Groene Hart en het beschikbaar komen van zowel een noodzakelijk bewijs van veiligheid, als de juiste versie van het spoorbeveilingssysteem ERTMS in de locomotieven.
Eurlings heeft met exploitant HSA (Nederlandse Spoorwegen en KLM) voorlopig een schadevergoeding van 37,5 miljoen euro afgesproken, in plaats van de aanvankelijk geschatte 49 miljoen euro. HSA lijdt immers schade door verschuiving van de openingsdatum naar oktober 2008.
GroenLinks wil een parlementaire enquête. De maat is vol voor Tweede Kamerlid Duyvendak. Drie jaar geleden boog een onderzoekscommissie van de Kamer zich al over het HSL–dossier en formuleerde aanbevelingen. „Die lijken niet te zijn toegepast door de minister van Verkeer en Waterstaat", aldus Duyvendak. Maar hij staat voorlopig alleen. CDA, SP noch PvdA steunt zo’n vergaande stap. De Kamer overlegt donderdag met Eurlings over de HSL–Zuid.