„Kerkleden waarderen eigen blad”
NIJMEGEN - Kerkleden hechten veel waarde aan een eigen kerkblad. Dat moet vooral informatie geven over het gemeenteleven. Rand- en buitenkerkelijken zijn echter nauwelijks geïnteresseerd in intern-kerkelijke berichtgeving. Zij zouden meer willen lezen over hoe de kerk aankijkt tegen maatschappelijke kwesties en spirituele onderwerpen.
Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Kaski uit Nijmegen, uitgevoerd in opdracht van de Protestantse Kerk in Nederland. Het kerkverband wilde met het oog op het missionaire werk weten hoe gemeenteleden hun kerkblad waarderen en wat rand- en buitenkerkelijken vinden van de kerkelijke communicatie in huis-aan-huisbladen. Kaski onderzocht daarvoor twee protestantse gemeenten in Noord-Holland.De waardering van het kerkblad onder kerkelijken is hoog, zo blijkt uit het rapport. Zij willen vooral informatie over het reilen en zeilen van hun gemeente. Of het blad er mooi uitziet, doet veel minder ter zake. „ Al te mooi roept associaties op van ’duurte’, of is algauw te glossy. Dat de kerk met het kerkblad ook een visitekaartje afgeeft, lijkt evenmin van groot belang.”
De waardering van de kerkelijke communicatie in huis-aan-huisbladen door niet-kerkelijken is aanmerkelijk minder hoog. Uitnodigingen voor activiteiten in het kerkblad worden soms letterlijk ook in het huis-aan-huisblad gepubliceerd. „Niet-kerkelijken hebben hier geen boodschap aan en voelen zich niet aangesproken. Hier en daar roept het zelfs irritatie op.”
Niet-kerkelijken zijn volgens het rapport wel te interesseren voor opiniërende, maatschappelijk relevante artikelen en „inspirerende kerkelijke communicatie.” Te denken valt aan artikelen over voedselbanken of over het boek ”De Da Vinci Code” van Dan Brown. Ook wanneer het plaatselijke nieuwtjes betreft, lezen niet-kerkelijken graag de mededelingen vanuit en over de lokale kerkelijke gemeente.
Het is van belang welk imago van de kerk uit de berichten naar voren komt, vinden de opstellers van het rapport. „Voor sommigen is de kerk saai, ouderwets of arrogant. Wat wel interessant gevonden wordt, laat zich samenvatten in de vraag naar maatschappelijk relevante en inspirerende bijdragen. En het moeten niet te veel kerkelijke nieuwtjes en uitnodigingen zijn.”
Omdat het daarbij gaat om bijdragen die niet zozeer lokaal zijn bepaald, zien de opstellers een taak voor de landelijke kerk. „Het onderzoek laat zien dat die bijdragen, mits van juiste toon en juiste kwaliteit, door een aantal buitenkerkelijken met interesse zullen worden gelezen. Dat biedt ruime kansen voor de kerk.”