Opinie

Krant te laat

Irritant is dat. U verwacht de krant rond het avondeten en hij is er niet. Behalve dat het u wellicht een extra loopje naar de brievenbus bij het hek oplevert, geeft het ook veel ergernis. De krant is uw huisvriend en die moet gewoon op tijd zijn. Eén keertje wilt u vertraging nog wel slikken, maar als het vaker gebeurt, is de maat vol.

W. B. Kranendonk
7 September 2007 11:42Gewijzigd op 14 November 2020 05:05

De bezorger is degene die de klap mag opvangen. Hij moet er immers voor zorgen dat de krant op de gezette tijd op de mat valt. Dus als de krant te laat is, krijgt de brenger van het nieuws ervan langs. U pikt het niet. Tijd is tijd en afspraak is afspraak.Laten we eerst vaststellen dat het fijn is dat u de krant niet kunt missen. Het zou erger zijn wanneer u niet door had dat de krant te laat was. Uw ergernis over de late bezorging begrijpen wij dan ook heel goed. Als abonnee betaalt u voor de krant en u mag dus verwachten dat deze op tijd bezorgd wordt. Daarover geen misverstand.

Wij als Reformatorisch Dagblad hechten er ook aan de abonnees correct van dienst te zijn, en daar hoort een goede, tijdige bezorging wel degelijk bij. De bezorgers vinden het ook een eer en een sport om de krant op tijd bij u in de bus te krijgen. Dat is het streven.

Helaas lukt het niet altijd om de krant op tijd te brengen. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Zomaar een willekeurige greep uit de praktijk van alle dag: er komt op het laatste moment belangrijk nieuws binnen en de redactie wil dat graag nog meenemen. Ze levert de kopij enkele minuten te laat in. Soms heeft dit tot gevolg dat een groep abonnees de krant niet op tijd heeft. Een krant maken is altijd vechten tegen de deadline.

Of: het computersysteem bij de krant geeft een storing die niet binnen enkele minuten is verholpen. Dat wreekt zich in de bezorging. Ander voorbeeld: de redactie is op tijd, de persen starten op tijd, maar halverwege het drukproces ontstaat een breuk in de papieraanvoer. Het gevolg is tien, vijftien minuten vertraging. Nog een ander voorbeeld: de auto’s van de expediteurs vertrekken precies op tijd, maar lopen vast in de file.

Niet elke vertraging heeft gevolgen voor alle abonnees. Dat is ook de reden dat we uitsluitend grote problemen bij de bezorging die alle lezers treffen in de krant melden. Maar in een groot aantal gevallen wordt de krant alleen in een bepaalde regio te laat bezorgd. Dat melden we niet.

Om die vertragingen enigszins op te vangen, zijn we enkele jaren geleden al een halfuur vroeger gaan drukken. Met als gevolg dat we de krant eerder sluiten en belangrijk nieuws van rond de middag moeten laten wachten tot de volgende dag. Vanwege de toegenomen filedruk heeft de afdeling expeditie de routes die expediteurs rijden veranderd. Maar daarmee kan niet altijd worden voorkomen dat transporteurs soms nog te maken krijgen met fileleed.

Hoe het ook zij, iedere vertraging en elk oponthoud kunnen ertoe leiden dat u de krant te laat ontvangt. En de bezorger mag het standje incasseren. Hij vertegenwoordigt immers voor u het bezorgapparaat van het RD.

Begrijpelijk is dat wel, maar billijk is het niet. Zeker in acht van de tien gevallen kan de bezorger er niets aan doen. Hij staat ook machteloos, en om het eens in jongerentaal te zeggen: hij baalt er zelf ook van dat de krant te laat is. Dat gooit vaak zijn eigen programma in de war en -belangrijker- hij vindt het zeker niet leuk om de boze gezichten van abonnees te zien. Misschien dat u er rekening mee kunt houden als uw huisvriend onverhoopt eens op zich laat wachten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer