Luchtverkeersleiders schuldig aan botsing
BÜLACH - Een Zwitserse rechtbank heeft dinsdag vier medewerkers van het luchtverkeersbedrijf Skyguide veroordeeld wegens dood door schuld met betrekking tot een botsing tussen twee vliegtuigen waardoor ruim vijf jaar geleden 71 mensen het leven verloren.
Drie managers kregen een jaar voorwaardelijke gevangenisstraf van de rechtbank in Bülach, niet ver van Zürich. De andere medewerker, een projectmanager, moet een boete betalen van 13.500 Zwitserse franc (8250 euro). Vier andere medewerkers van Skyguide werden vrijgesproken.De botsing tussen een toestel van Bashkirian Airlines en een DHL-vrachtvliegtuig bij de Zuid-Duitse stad Überlingen kostte op 1 juli 2002 beide piloten van het vrachttoestel en alle 69 personen aan boord van het passagierstoestel het leven. Onder de passagiers waren tientallen Russische schoolkinderen en hun ouders. Zij waren op weg naar Spanje voor een vakantie.
De enige luchtverkeersleider die op het moment van het ongeluk dienst had, was de in Denemarken geboren Peter Nielsen. Hij moest vijftien vliegtuigen begeleiden. Verder werkte een deel van het radarsysteem niet. Nielsen werd in 2004 doodgestoken door een Russische man die zijn vrouw en kinderen bij het ongeluk had verloren. De dader, Vitali Kalojev, zit momenteel een straf van vijf jaar en drie maanden uit wegens moord.
De aanklagers stelden dat het ongeluk niet alleen Nielsen kon worden aangerekend, maar ook was veroorzaakt door een cultuur van nalatigheid en onvoldoende verantwoordelijkheidsbesef. Rechter Rainer Hohler zei dat het drietal managers dat tot een voorwaardelijke straf werd veroordeeld, ervoor had moeten zorgen dat ten minste twee luchtverkeersleiders dienst deden. Zij hadden ook andere luchtverkeerscentra ervan op de hoogte moeten stellen dat de belangrijkste telefoonverbinding met Skyguide door onderhoudswerkzaamheden niet functioneerde.
Duitse luchtverkeersleiders probeerden Nielsen telefonisch te waarschuwen, maar konden hem niet bereiken. Op het moment dat Nielsen zich realiseerde dat er een probleem was, hadden de toestellen nog 44 seconden om hun koers bij te stellen. Nielsen maande het Russische toestel abusievelijk te dalen, waardoor het recht op het vrachttoestel invloog.