Plasterk: Europa is wetenschappelijk ontwikkelingsland
UTRECHT (ANP) – Europa is een wetenschappelijk ontwikkelingsland. Dat heeft onderwijsminister Ronald Plasterk maandag gezegd bij de opening van het academisch jaar. Volgens de PvdA’er moet Europa leren van de universiteiten in de Verenigde Staten en Groot–Brittannië.
De hiërarchische structuur van de Europese universiteiten „heeft in enkele decennia een einde gemaakt aan de dominante positie die Europa in de wetenschap had, en van Europa een wetenschappelijk ontwikkelingsland gemaakt", stelt Plasterk.Om de wetenschap op het hoogste niveau te brengen, moeten jonge, excellente onderzoekers meer ruimte krijgen, vindt Plasterk. „De meeste ontdekkingen die Nobelprijzen opleveren zijn gedaan door mensen onder de dertig, en bijna nooit door mensen boven de veertig".
Jonge slimmeriken moeten zelf kunnen bepalen wat zij willen onderzoeken, niet hun hoogleraren of de bestuurders aan universiteiten, aldus de minister. Plasterk besloot onlangs het geld voor onderzoek anders te verdelen. Voortaan gaat meer geld naar beurzen voor jonge wetenschappers.
Hij is verbaasd over de kritiek van universiteiten omdat het totale budget door de verandering gelijk blijft. Sterker, universiteiten hoeven niet meer bij te dragen aan die beurzen. Bovendien komt er op Prinsjesdag veel geld voor onderzoek bij, belooft hij.
Niet alleen op het gebied van onderzoek spreekt Plasterk van een ontwikkelingsland. „Nederland scoort samen met Botswana het laagst als het gaat om vrouwelijke hoogleraren", aldus de minister.