Hattem vecht door tegen IJsselbrug
HATTEM - De gemeente Hattem blijft zich verzetten tegen de aanleg van een spoorbrug over de IJssel. Uit nieuw onderzoek blijkt dat een spoortunnel in de Hanzelijn zonder vertraging zou kunnen worden gerealiseerd.
Het college van B en W van Hattem heeft de vaste Kamercommissie van verkeer en waterstaat hierover vrijdag in een brief geïnformeerd.Hattem is fel tegenstander van de aanleg van de spoorbrug en de bijbehorende 9 meter hoge en 2 kilometer lange spoordijk. De ingreep zou het IJssellandschap te veel aantasten. Een tunnel zou een betere oplossing zijn, vindt de gemeente.
Minister Eurlings heeft eerder aangegeven de bouw van een tunnel te duur te vinden. Daarnaast zou de Hanzelijn vier tot vijf jaar vertraging oplopen. In een Kamerdebat begin juli legde de Kamer zich neer bij het besluit van de minister.
Volgens de planning wordt op 31 augustus met de enig overgebleven kandidaat een basisovereenkomst gesloten om de brug te bouwen. De gemeente Hattem verzoekt de kamercommissie nu om dat tegen te houden.
„Minister Eurlings heeft begin juli aangegeven dat vertraging met enkele jaren het grote bezwaar is tegen de aanleg van de tunnel”, stelt wethouder A. Borst van de gemeente Hattem. „Uit het rapport van bureau Royal Haskoning blijkt dat deze vertraging helemaal niet aan de orde is als tijdens de aanleg van de tunnel een tijdelijke gelijkvloerse kruising wordt gebruikt bij aansluiting van de Hanzelijn in de bestaande Veluwelijn.”
De Hanzelijn kan dan al in 2012 in gebruik worden genomen via de oude spoorbrug en kan enkele jaren later op de tunnel worden aangesloten, aldus de wethouder. „Als ProRail en de minister de tijd nemen om de materie grondig te bespreken met Royal Haskoning, zullen ook zij concluderen dat het mogelijk is om zonder vertraging een tunnel aan te leggen in de Hanzelijn”, zegt Borst.