Fraude met pinpas neemt toe
AMSTERDAM (ANP) – Consumenten worden steeds vaker de dupe van pinpasfraude, ofwel het zogenoemde skimming. Dat heeft een zegsman van Currence, dat het betalingsverkeer in Nederland beveiligt, dinsdag gezegd.
„We zien vergeleken met vorig jaar een stijging. Maar officiële cijfers hebben we daarvan niet”, aldus de woordvoerder. Dinsdag kwamen gevallen van skimming aan het licht in Hoofddorp en Zandvoort. Afgelopen zondag bleken zeker duizend klanten van de bouwmarkt Praxis in Nieuwegein slachtoffer te zijn geworden.
Terwijl de pinpasfraude voorheen met name voorkwam bij geldautomaten van banken, slaan de criminelen tegenwoordig vaker toe bij betaalautomaten in winkels. Vorige maand riep Currence winkeliers dan ook op om verouderde apparatuur te vervangen. Currence weet niet hoeveel ondernemers hieraan inmiddels gehoor hebben gegeven.
Bij skimmen bewerken criminelen pinautomaten om zo gegevens van bankpassen te kopiëren. Vervolgens plunderen ze met nagemaakte passen de bijbehorende rekeningen. Deze vorm van fraude stak in 2002 voor het eerst de kop op in Nederland.
De betaalautomaat die niet meer aan de norm voldoet is van het type HFT201. „We schatten dat er daarvan nog zo’n dertig duizend in het veld zijn, zo’n 10 procent van het totaal”, aldus de woordvoerder van Currence. De exploitant van pin en chipknip heeft winkeliers opgedragen hun verouderde apparatuur voor 30 juni volgend jaar te vernieuwen.
Currence is nog niet van plan de druk op deze ondernemers te verhogen. „Dat heeft niet zoveel zin. Vaak laat het even op zich wachten voordat een winkelier een bestelde automaat in huis heeft. Zo is er bijvoorbeeld een tekort aan monteurs”, aldus de woordvoerder.
Wel constateert Currence dat het vaak grotere winkelketens zijn die weinig voortvarend te werk gaan. „De prioriteit lijkt bij het midden– en kleinbedrijf, waar de eigenaar zich meer verantwoordelijk voelt, groter”. Vorige maand liet de bioscoopketen Pathé weten de pinautomaten te vervangen om een einde te maken aan pinpasfraude.
Currence denkt niet dat consumenten minder gaan pinnen door de vaker voorkomende fraude. „Uiteindelijk is het aantal gevallen waarover we het hebben op een hand te tellen”, aldus de zegsman.
Wel constateert Currence dat banken, die schade uit pinpasfraude vergoeden, het inmiddels minder prettig vinden. „Als dit ongebreideld doorgaat, kan ik me voorstellen dat ze in het geweer komen”.
De Nederlandsche Vereniging van Banken (NVB) zei dat banken inderdaad opdraaien voor de kosten. „Maar de grootte van het probleem is niet in verhouding met de aandacht die het krijgt. Het gaat om een fractie op het totale betalingsverkeer. Op basis van incidenten willen we de boel niet op scherp zetten”, zo zei een woordvoerder.
De Nederlandsche Bank becijferde eerder dat betalen of geld opnemen met een pinpas voldoende veilig is. Zo wisten criminelen in 2005 met skimming 3,7 miljoen euro buit te maken. In dat jaar werden 1,79 miljard pintransacties gedaan met een waarde van 111,8 miljard euro. De fraude per transactie kwam daarmee uit op 0,0021 euro.