Economie

Biologisch vlees steeds populairder

Biologisch vlees wordt steeds populairder. Ongeveer 9 procent van alle huishoudens heeft vorig jaar wel eens varkensvlees met een EKO-keurmerk op tafel gezet en 4 procent rundvlees van de „verantwoorde” koe.

ANP
12 September 2002 08:57Gewijzigd op 13 November 2020 23:48

Het marktaandeel van EKO-vlees kan uitgroeien tot tussen de 5 en 10 procent. Dit blijkt uit een rapport van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel over slagerijen. Vorig jaar kocht de consument vlees en vleeswaren voor in totaal 4,8 miljard euro. Per hoofd van de Nederlandse bevolking is dat gemiddeld 300 euro.

De afgelopen jaren is minder geld besteed aan rundvlees- en varkensvleesproducten en aan vleeswaren en -conserven. De prijzen werden wel hoger. Ander vlees, zoals van schaap, paard en vooral kip en kalkoen, wordt meer verkocht. Ook kiest de consument steeds vaker voor biologisch vlees. In totaal is het verbruik van vlees per hoofd van de Nederlandse bevolking vorig jaar sterk gedaald naar gemiddeld 86 kilo.

Steeds meer consumenten geven de voorkeur aan gemaksvoedsel, zoals kant-en-klaarmaaltijden en snacks. Daarnaast besteedt de Nederlander meer geld aan eten buiten de deur. Hierdoor neemt het aandeel in het totale vleesverbruik van de horeca toe en ook het aandeel van het vleesverbruik van bedrijfskantines. En dat gaat weer ten koste van de bestedingen aan vlees bij slagerijen en supermarkten.

Varkens- en rundvlees haalt de klant vooral in de supermarkt. Die heeft een dikke 60 tot 70 procent van de verkoop in handen. Bij ’ander’ vlees is het marktaandeel van de slagerijen met een kleine 40 procent verreweg het grootste. De slagerij verkoopt vooral speciale vleessoorten.

Met de slogan ”Biologisch - eigenlijk heel logisch”, worden biologische producten vanaf maandag in tv-spots en advertenties aan de man gebracht. Het ministerie van Landbouw, winkels, fabrikanten, boeren, en tuinders willen met de grootschalige reclamecampagne Nederlandse consumenten massaal aan de biologische voeding krijgen.

Het ministerie van Landbouw trekt hier 4,5 miljoen euro voor uit en de supermarkten tussen de 3 en 5 miljoen euro. Naast de promotie van biologische producten zullen de winkels ook kortingen geven en meer schapruimte vrijmaken.

Minister Veerman van Landbouw kondigde woensdag bij de aftrap van de campagne aan dat het ministerie nog eens 2 miljoen euro extra uit zal trekken om ook het aanbod van biologische producten te stimuleren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer