Binnenland

TramPlustracé bedreigt kerken

RIDDERKERK - De slopershamer dreigt voor de christelijke gereformeerde Elimkerk en de rooms-katholieke Sint-Joriskerk in Ridderkerk. De gebedshuizen moeten vrijwel zeker wijken voor de nog aan te leggen sneltramroute van Ridderkerk naar Rotterdam. „Dit valt ons rauw op het dak”, zegt scriba R. Hoogendoorn van de Elimkerk.

Jaap Kanters
8 August 2007 10:01Gewijzigd op 14 November 2020 05:00
RIDDERKERK – Scriba R. Hoogendoorn voor de christelijke gereformeerde Elimkerk, die wellicht moet wijken voor de sneltramroute van Ridderkerk naar Rotterdam. Foto RD, Henk Visscher.
RIDDERKERK – Scriba R. Hoogendoorn voor de christelijke gereformeerde Elimkerk, die wellicht moet wijken voor de sneltramroute van Ridderkerk naar Rotterdam. Foto RD, Henk Visscher.

„Als christenen zullen we op gepaste wijze protesteren, maar we hangen natuurlijk geen spandoeken aan de kerkmuur. De mogelijke sloop roept veel emoties op. Iets wat door veel gemeenteleden met liefde in jaren is opgebouwd, verdwijnt in één klap door de komst van de tram”, aldus de scriba. „We hebben net een ingrijpende en kostbare verbouwing achter de rug waarbij ook veel vrijwilligers hebben geholpen.”Het gebedshuis met de karakteristieke hoekpunt dateert uit 1967 en is volgens Hoogendoorn nog lang niet aan vervanging toe. Het is vooralsnog koffiedik kijken waar de Elimkerk straks terechtkomt. Alternatieve locaties zijn schaars in Ridderkerk. Hoewel de Elimkerk ook veel kerkgangers trekt uit Barendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Heerjansdam, gaat de wens uit naar een nieuwe stek in het centrum. „We verhuizen liever niet naar de randwijken”, aldus Hoogendoorn.

Geldproblemen liggen met een verplichte verhuizing op de loer. Tussen nieuwbouw en de taxatiewaarde van een bestaand pand gaapt normaliter een groot gat. De ongeveer 200 gemeenteleden zouden dat verschil nimmer kunnen opbrengen, benadrukt de scriba. Hij meent dat de plannenmakers met voldoende middelen over de brug moeten komen. „We verwachten minimaal hetzelfde terug. Wie een trambaan aanlegt, moet de consequenties dragen.”

De rooms-katholieke Sint-Joriskerk uit 1960 zit in hetzelfde schuitje. „De plannenmakers houden er geen rekening mee dat een kerk meer is dan een stenen gebouw”, meent priester M. Oostdam. „Er wordt getrouwd, gedoopt en afscheid genomen van dierbaren. Mensen ervaren er hun hoogte- en dieptepunten.”

Ook de ongeveer 500 parochieleden kunnen een eventueel tekort niet op tafel leggen, meent Oostdam. Hij verwacht volledige compensatie. „Anders moeten we ons opnieuw in de schulden steken. En daar waren we juist van verlost.” Een nieuwe plek in het centrum is meer dan gewenst. „Anders verliezen we leden. Van ouderen kun je niet verwachten dat ze kilometers reizen.”

De raadsfractie van de ChristenUnie, groot voorstander van de zogeheten TramPluslijntracé vindt een spoorlijn ten koste van beide gebedshuizen verdedigbaar. „Lastig vind ik zo’n besluit wel”, verklaart fractievoorzitter M. Japenga. „Als een raadsmeerderheid instemt met het tramtracé, moeten we naar goede alternatieve locaties voor beide kerken zoeken. Niet wegmoffelen, maar een prominente plek in het centrum geven.”

Voorlopig verkeren beide kerkelijke gemeenten in onzekerheid. Pas volgend jaar neemt het Rotterdamse regiobestuur, na advies van de gemeenteraad, een besluit over het definitieve tracé.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer