Miljoenen voor website burgerjournalistiek
SAN FRANCISCO (ANP) - De website NowPublic krijgt 10,6 miljoen dollar (7,8 miljoen euro) van investeerders om het grootste nieuwsbedrijf ter wereld te worden.
De website, die in het Canadese Vancouver is ontstaan, groeit maandelijks met 35 procent en heeft zeker 120.000 ”verslaggevers”, die bijdragen leveren vanuit meer dan 140 landen. NowPublic laat hen met digitale camera of mobieltje gemaakte „nieuwsfoto’s en -video’s” uploaden.De miljoeneninvestering zal mede gebruikt worden om de verslaggevers te belonen en om een systeem te ontwikkelen om bij nieuwsgebeurtenissen aanwezige verslaggevers te kunnen lokaliseren. Tot nu toe betaalde de site niet voor bijdrages en bleven de verhalen eigendom van de verslaggevers. De site ontvangt wel geld voor het plaatsen van materiaal en het bemiddelen tussen bestaande media en burgerjournalisten. Time Magazine heeft NowPublic in zijn top vijftig van websites geplaatst.
Volgens medeoprichter Len Brody zal NowPublic dé aanbieder van ”breaking news” worden, dus als eerste groot nieuws brengen, maar zullen de media de analyses blijven brengen. „Als er een bom in een metrostation in Londen ontploft en de media kunnen er niet snel genoeg zijn, kunnen wij mensen ter plaatse lokaliseren en bijdrages ontvangen”, aldus Brody.
Het nieuws op de site is voor de helft origineel, de rest is gelieerd aan al bestaand nieuws. Vrijwillige waarnemers verwijderen materiaal dat niet klopt, incompleet is of onbehoorlijk. Verslaggevers van NowPublic brachten onder andere nieuws vanaf locatie tijdens de orkaan Katrina, die in 2005 de zuidkust van Mississippi en Louisiana trof.