Economie

„Koffie serveren die iedereen waardeert”

ZOETERMEER - Nederlanders en koffie, hechtere combinatie is nauwelijks denkbaar. Fortune hot drinks heeft de markt mee. „Voor acht man cappuccino? Binnen vijftig seconden geregeld.”

Riekelt Pasterkamp
31 July 2007 08:11Gewijzigd op 14 November 2020 04:58

Eerst koffie? is de vraag die vaak aan het begin van vergaderingen, bijeenkomsten, sollicitatiegesprekken of gewoon aan het begin van de dag wordt gesteld. Een pittige espresso om het ijs te breken, een cappuccino om de sfeer te maken.Lekkere koffie is van essentieel belang voor iedere werkkring, weten ze bij Fortune hot drinks in Zoetermeer als geen ander. Van ”Eerst koffie” maken ze graag hun bedrijfskreet. „We kunnen zeventien verschillende soorten eigen koffie leveren”, zegt directeur Gert Breman (44). „Dat is uniek in Nederland. Onze specialiteit is vriesdroogkoffie; snel, zonder afval en tijdsbesparend. Voor acht man cappuccino is binnen vijftig seconden geregeld.”

Het bedrijf Fortune hot drinks werd in 1987 opgericht door Simon van der Tang. In 1996 nam zijn zoon Ton, samen met Gert Breman, het bedrijf over. Vanaf 2000 werd de onderneming omgezet in een franchiseformule.

Franchise is volgens Van Dale „het recht dat een centrale onderneming tegen bepaalde voorwaarden verleent aan particuliere ondernemers om gebruik te maken van hun kennis en hun naam om het afzetgebied van het eigen product te vergroten.” Bekende franchiseketens zijn McDonald’s en HEMA.

Ondernemers kunnen zich als franchiseondernemers bij de formule van Fortune hot drinks aansluiten en met één gezicht naar buiten treden. Ze profiteren van gezamenlijke inkoop, ontwikkeling van nieuwe producten en reclamemiddelen.

Franchiseondernemers bouwen zelfstandig hun bedrijf op, met ondersteuning vanuit Zoetermeer. Fortune richt zich op het midden- en kleinbedrijf: vooral ondernemingen van vijf tot vijftig werknemers. Ook veel basisscholen behoren tot de klantenkring.

Een franchiseondernemer doet verkoop, levering, plaatsing en onderhoud van de producten. Breman: „Ze staan dicht bij de klanten. Als er iets met een automaat aan de hand is, kunnen onze ondernemers snel ter plekke zijn. De klant hoeft niet een callcenter te bellen dat zegt dat er „een mannetje” komt. We hechten aan persoonlijke aandacht.”

De ondernemers krijgen een rayon met een potentieel van 15.000 bedrijven. Er zijn op dit moment twintig Fortunevestigingen in Nederland. „We streven ernaar jaarlijks met vijf vestigingen te groeien.” De horizon ligt volgens Breman bij 45 filialen. „In bijvoorbeeld Apeldoorn, Utrecht, Gouda, Amsterdam en in Zeeland is nog wel terrein te winnen.”

Volgens Breman -zelf christen- is het beste handboek voor franchise de Bijbel. „Er staat in Prediker 4:9: „Twee zijn beter dan één; want zij hebben een goede beloning van hun arbeid.” Als je op een juiste en betrouwbare manier samenwerkt, pluk je daar allebei de vruchten van.”

Fortune volgt de trend in koffieland. „IJscappuccino en ijsthee zijn favoriete koude drankjes. Mensen drinken ook graag een espresso of een latte macchiato. Onze apparaten voorzien in deze behoefte. Ons doel is koffie te serveren die iedereen waardeert. Wanneer iemand zegt: „Lekker, doe me nog maar een bakkie”, dan is ons doel bereikt.”

Het geheim van Fortune hot drinks: „We gebruiken aansprekende koffiemelanges.” Volgens Breman -nippend aan een cappuccino- „moet je alleen producten verkopen waar je zelf voor 100 procent achter staat.”

Dat Fortune opvalt bij de collega’s blijkt uit het feit dat de formule in mei van dit jaar de Franchise Trofee 2007 won. „Zo kom je op een positieve manier in het nieuws.”

De ambitie van Breman is helder: „We willen op koffiegebied de grootste franchiseorganisatie van Nederland worden.” In de nabije toekomst wil Fortune in Zoetermeer een nieuw bedrijfspand openen. Ondernemers zijn altijd welkom. „Al zien we dat door de economische opgang mensen minder snel voor zichzelf willen gaan werken.”

Breman en zijn mededirecteur Van der Tang (35) voeren altijd samen de gesprekken met aanstaande franchiseondernemers. „Ook de partner vragen we erbij. En het tweede gesprek is altijd bij iemand thuis. Daar kun je veel aan afmeten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer