Binnenland

Kabinet aan zet over stadsvervoer

DEN HAAG (ANP) – Het kabinet moet zich nu gaan buigen over de netelige kwestie van het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

6 July 2007 07:12Gewijzigd op 14 November 2020 04:55

Regeringspartij PvdA kreeg donderdag voldoende steun (SP, PVV, GroenLinks, D66 en Partij voor de Dieren) voor een motie om de vier grote steden, ook Utrecht, vrij te stellen van de verplichting tot openbare aanbesteding van het openbaar vervoer. Fractiewoordvoerster Lia Roefs heeft gewaarschuwd dat de PvdA een initiatiefvoorstel indient als het kabinet de Kamer niet tegemoet komt.Huizinga is faliekant tegen de motie. Zij heeft die sterk ontraden. „Ik ga de motie in het kabinet bespreken. We moeten bekijken hoe om te gaan met de ontstane situatie." Huizinga wilde eerder op de dag niet vooruitlopen op de uitkomst van dat beraad. „Ik zeg niet op voorhand: niet doen", zei ze wel.

VVD–Kamerlid Paul de Krom, een fanatiek aanhanger van marktwerking in het openbaar vervoer, wilde na de stemming meteen weten of en hoe de kabinet de motie uitvoert.

In de huidige wet staat dat het stads– en streekvervoer wordt aanbesteed. De staatssecretaris hamerde erop dat de Kamer, inclusief de PvdA, daarmee vorig jaar heeft ingestemd. „Je moet als Kamer je houden aan je eigen keuze en niet een andere richting inslaan."

Volgens haar creëert de Kamer onduidelijkheid en een lange periode van onzekerheid. Utrecht heeft op grond van de wet het gemeentelijk openbaar vervoer al verkocht (aan Connexxion). „Voor degenen die er langer over doen, geldt dan een ander regime."

Utrechts verkeerswethouder Tymon de Weger reageerde nog voor de stemming verbitterd. „Wij hebben hier helemaal niets meer aan. Ik heb echt moeite met deze keuze. Degene die het het netst doet, wordt gestraft. Utrecht heeft geen spijt van de aanbesteding, we krijgen zo het meeste waar voor ons geld."

Hij wees erop dat het nog afwachten is wat het kabinet besluit. De Wever zei ook dat niet de gemeenten, maar de stadsregio’s Haaglanden, Rotterdam en Amsterdam de aanbesteding doen en volgens hem staan zij positief tegenover de verplichte aanbesteding. „Al komt er de mogelijkheid om niet aan te besteden, dan nog kunnen de regio’s besluiten het wel te doen."

De vervoersbedrijven Connexxion, Arriva en Veolia hopen dat het kabinet de motie naast zich neerlegt. Zo niet, dan bekijken ze of ze de Europese rechter inschakelen, zei een woordvoerder. „Brussel wil concurrentie." Arriva en Veolia zullen er volgens hem op zinspelen dat er oneerlijke concurrentie komt tussen het stads– en streekvervoer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer