Albert Heijn kiest voor boycot van De Gouden Kooi
ZAANDAM - Supermarktketen Albert Heijn en mediabureau Carat mijden met hun reclame het omstreden tv-programma De Gouden Kooi.
De bedrijven hebben daartoe besloten omdat ze imagoschade vrezen. In De Gouden Kooi zitten acht mensen vrijwillig opgesloten in een villa te Eemnes. Degene die het langst blijft zitten, krijgt de villa en een geldbedrag. Deelnemers schelden elkaar de huid vol, bespugen elkaar, hebben wisselende seksuele contacten en vernielen elkaars eigendommen. Ook komt er fysiek geweld voor.Het mijden van De Gouden Kooi ligt in de lijn van een oproep die een meerderheid van de Tweede Kamer onlangs deed.
Albert Heijn vreest dat het geweld en de grofheden in het programma schadelijk zijn voor het imago van de winkelketen en mijdt het programma daarom op advies van zijn mediabureau, dat de reclamezendtijd inkoopt.
Carat, dat een soortgelijk besluit nam, besloot eerder al geen reclame uit te zenden rond enkele erotische programma’s.