Machinist in de fout bij ongeval Rotterdam CS
DEN HAAG (ANP) – De botsing tussen een lege personentrein en een goederentrein op Rotterdam CS op 20 november vorig jaar werd veroorzaakt door de machinist van het eerste voertuig, die een rood sein over het hoofd zag. Dat staat in een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, dat dinsdag werd gepubliceerd.
Nedtrain, de werkgever van de machinist, krijgt in het rapport een stevige tik op de vingers van de inspectie. Tijdens zijn opleiding was de treinbestuurder onvoldoende geïnstrueerd. Ook deed hij te weinig praktijkervaring op. Ten tijde van de botsing beschikte de machinist nog niet over het vereiste diploma en hij liet een schoonmaker meerijden, terwijl dat niet is toegestaan.Tijdens het rangeren van de lege personentrein ramde de machinist de achterkant van de goederentrein. De achterste vijf wagons van deze trein ontspoorden en zes containers, waarvan vier geladen met gevaarlijke stoffen, vielen van de wagons. Het spoor en de bovenleiding raakten zwaar beschadigd, het treinverkeer van en naar Rotterdam ernstig ontregeld. Niemand raakte gewond.
Een dag na het treinongeval in Rotterdam deed zich een soortgelijk ongeval voor in Arnhem. De Inspectie Verkeer en Waterstaat publiceerde maandag een rapport over deze botsing tussen een goederen– en een personentrein, waardoor 61 mensen gewond raakten, van wie één ernstig.
De machinist van de goederentrein van het bedrijf ERS Railways veroorzaakte het ongeval in Arnhem. Hij had net als zijn collega van Nedtrain in Rotterdam de trein helemaal niet mogen besturen. Naar aanleiding van het ongeval in Arnhem onderzoekt de IVW of machinisten in de goederenvervoersector voldoende bekend zijn met het traject waarop ze rijden en of ze beschikken over voldoende theoretische en praktische kennis.