Kamer: Straatverlichting vaker uit
DEN HAAG (ANP) – De straatverlichting kan duurzamer. Een meerderheid van CDA, PvdA en ChristenUnie zou dat graag zien. Lantaarnpalen langs de openbare weg kunnen snel energiezuiniger worden en bovendien op een aantal plaatsen vaker uit. Dat kan gemeenten een derde schelen op hun energierekening.
„Dit kabinet wil spaarlampen verplicht stellen. Iedereen moet z’n steentje bijdragen: de overheid moet voorop lopen", licht Koopmans (CDA) toe. Hij doelt op een initiatief van minister Jacqueline Cramer (Milieu, PvdA) om de gloeilamp in de ban te doen om energie te besparen.Volgens Koopmans moet verkeersminister Eurlings, die dinsdag een overleg heeft met de Tweede Kamer, snel met een plan komen om ook straatverlichting duurzaam te maken. Hij moet dat wel doen in overleg met provincies en gemeenten. Vooral daar kan het een tandje minder met de verlichting langs wegen. „Zonder concessies te doen aan de verkeersveiligheid en de sociale veiligheid", aldus Samsom van de PvdA.
Volgens hem kunnen vooral gemeenten, die nog veel energieslurpende gloeilampen en tl–verlichting gebruiken, zo tot 30 procent op hun energierekening besparen. Langs snelwegen is met hogedruknatriumlampen al een slag gemaakt. Volgens –de van oorsprong natuurkundige– Samsom kan het echter nog energiezuiniger. „Het is wachten op led–verlichting".
ChristenUnie–Kamerlid Ernst Cramer is het eens met Veilig Verkeer Nederland, dat stelt dat brandende straatverlichting op drukke verkeerspunten een goed middel is om ongevallen te voorkomen. Hij wijst er wel op dat verlichting tegenwoordig ’intelligenter’ kan, bijvoorbeeld door gebruik te maken van reflectoren op rotondes.
Veilig Verkeer Nederland staat positief tegenover zuinigere lantaarnpalen en dus zuiniger omgaan met energie. Uit Belgisch onderzoek blijkt dat dit geen nadelig effect heeft op de verkeersveiligheid langs de snelwegen, aldus een zegsman.
Maar als de verlichting uitgaat, moet volgens VVN bedacht worden dat veel auto’s met niet goed afgestelde of defecte lampen rondrijden. „Uit onderzoek bleek vorig jaar dat dit opgaat voor 44 procent van de auto’s in Nederland", aldus de woordvoerder. Dit najaar begint daarom een campagne “Goed licht, beter zicht” om te zorgen dat automobilisten met goed licht rondrijden.
Daarnaast is straatverlichting belangrijk voor fietsers en voetgangers. Bij veel oversteekplaatsen kan de verlichting zelfs beter. „Spaarlampen zijn prima als er maar licht is voor kwetsbare verkeersdeelnemers". Verder pleit VVN ervoor dat er verlichting blijft op de zogenoemde 80–kilometerzones en op de gevaarlijkste verkeersknooppunten.