Veel belangstelling jeugd voor grote postzegelbeurs
Postzegels verzamelen een hobby voor bejaarden? Dat beeld blijkt niet te kloppen.
Het internationale postzegelevenement Amphilex, dat dinsdag in Amsterdam werd afgesloten, trok juist opvallend veel jeugdige bezoekers en mensen die net met verzamelen waren begonnen.
In totaal bezochten zo’n 50.000 liefhebbers uit Nederland en het buitenland de beurs en tentoonstelling, die eens in de 25 jaar in Nederland wordt gehouden. Bestond het bezoekerspubliek voorheen vooral uit 50-plussers, nu was 10 procent van de bezoekers zelfs jonger dan 18 jaar. Vier op de tien waren tussen de 18 en 50 jaar, aldus een woordvoerster van medeorganisator TPG.
Een duidelijke verklaring voor de plotselinge belangstelling van de jongeren heeft TPG niet, maar de woordvoerster denkt dat het eigen postzegeluitgavebeleid van het bedrijf er wellicht iets mee te maken heeft. Zo bracht TPG vorig jaar een zilveren zegel uit, die volgens haar immens populair was. Dit jaar kreeg elke provincie haar eigen zegel. Ook daarvoor was veel belangstelling. Met name de zegels met misdrukken -op die van Zeeland stond bijvoorbeeld een fout in het volkslied- zijn ware verzamelobjecten.
Amphilex spreekt van een zeer succesvol evenement. Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Nederlandse postzegel zorgde TPG Post samen met de Stichting Filatelie voor de organisatie.