Economie

Rechter: Spaarbeleg misleidde klanten

UTRECHT (ANP) - Aegondochter Spaarbeleg heeft klanten van het spaarkasproduct Koersplan misleid.

7 June 2007 10:42Gewijzigd op 14 November 2020 04:49

Dat stelde de rechtbank in Utrecht woensdag in een tussenvonnis. Volgens de rechtbank heeft Spaarbeleg bij sommige klanten ten onrechte een overlijdensrisicopremie ingehouden op te beleggen gelden.Spaarbeleg is volgens de rechtbank in de jaren 1989 en 1990 in de fout gegaan. Bij klanten die daarna bij Spaarplan aanklopten, is er wel een grondslag voor het inhouden van de premie. Mogelijk heeft Spaarbeleg bij die klanten wel te veel premie berekend. Daarover wil de rechter de partijen nog een keer horen. Op dat onderdeel wordt de zaak vooruitgeschoven naar 18 juli.

„Er zitten voor ons heel positieve aspecten aan dit tussenvonnis”, zei advocaat Erik Lutjens namens de stichting ”Koersplan de weg kwijt”, die de rechtszaak had aangespannen. „Het ziet ernaar uit dat op basis hiervan een groot gedeelte van onze vorderingen gaat worden toegewezen”, aldus de raadsman. De stichting vertegenwoordigt ongeveer 9000 polishouders. In totaal zijn er zo’n 600.000 klanten die het spaarkasproduct hebben afgenomen.

Volgens de rechtbank is er sprake van misleiding bij klanten die een hogere premie moesten betalen dan Aegon in een folder voorspiegelde. Bij klanten die een gelijke of lagere premie hebben betaald dan in dit informatiemateriaal is geen sprake van misleiding, aldus de rechtbank.

De rechter is van mening dat als er in feite geen overeenstemming is geweest tussen een klant en Spaarbeleg over de hoogte van de premie, wellicht alle handelingen van de overeenkomst ongedaan moeten worden gemaakt. Een andere mogelijkheid is dat de rechtbank de hoogte van de premie achteraf alsnog vaststelt. Daarover wordt later een beslissing genomen.

Aegon vindt niet dat beleggers in algemene zin zijn misleid. „Die suggestie is onjuist”, zei een woordvoerder van het concern. Wel geeft Aegon toe dat beleggers die in 1989 en 1990 met Spaarbeleg in zee gingen, betere voorlichting verdienden. „Maar dit betreft slechts 15.000 polissen, die voor het overgrote deel zijn afgelopen”, aldus de zegsman. Aegon verwacht dat de uitspraak van de rechter niet leidt tot extra kosten. Eerder al trok het bedrijf geld uit om beleggers te compenseren. De verzekeraar denkt niet dat ”Koersplan de weg kwijt” kan aantonen dat er bij de overige polissen een te hoge premie is betaald.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer