Meer inkomsten uit dagbladadvertenties
AMSTERDAM (ANP) - De advertentie-inkomsten van dagbladen in Nederland zijn vorig jaar voor het eerst sinds 2000 gestegen.
De plus van 1,7 procent ten opzichte van 2005 was vooral te danken aan het positieve economische klimaat, zo blijkt uit woensdag gepubliceerde gegevens van onderzoeksbureau Nielsen Media Research.De bestedingen van adverteerders namen bij dagbladen met 2,4 procent toe. In totaal stegen de uitgaven aan advertenties in de Nederlandse media met 4 procent naar 4,5 miljard euro. In 2005 bedroeg de stijging 1,6 procent. De dagbladen hebben een marktaandeel van 19 procent op de advertentiemarkt.
Adverteerders trekken massaal naar het internet, blijkt uit de gegevens. Met een stijging van 41 procent ten opzichte van 2005 nam dit medium de grootste groei voor zijn rekening. Het marktaandeel van internet is echter met zo’n 3 procent nog wel klein.
Bioscopen lijken uit de gratie bij adverteerders, ondanks het toegenomen aantal bezoekers. De bestedingen namen met bijna 20 procent af. Samen met televisie en radio heeft de bioscoopsector een marktaandeel van 24 procent in de reclamebestedingen.
Ook bij publieksbladen was sprake van minder advertenties. De bestedingen kwamen 0,5 procent lager uit. Vooral de consumentenbladen hadden te lijden.
Verder kiezen adverteerders minder vaak voor verspreiding van reclamefolders huis-aan-huis. Hier daalden de bestedingen met 10 procent.