Smeltend ijs biedt perspectief voor scheepvaart
Het smelten van het ijs in het noordpoolgebied biedt op termijn wellicht perspectieven voor de scheepvaart. Naast het Panamakanaal zou in het noorden van Noord-Amerika een nieuwe route bloot kunnen komen te liggen, aldus Richard Kerr in een artikel in het wetenschappelijke blad Science.
De onderzoeker gaat ervan uit dat de route alleen in de zomermaanden open zal zijn.Volgens Kerr bestaat de kans dat over een jaar of tien een nieuwe scheepvaartroute ontstaat die de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan met elkaar verbindt. De route begint ten zuiden van IJsland, en gaat langs de westkust van Groenland in noordelijke richting. Via het noorden van Canada en Alaska zouden schepen uiteindelijk de Stille Oceaan kunnen bereiken.
De noordelijke route zou een aantrekkelijk alternatief kunnen vormen voor die door het Panamakanaal, dat bijna negentig jaar geleden werd geopend. De alternatieve route is 7000 kilometer korter en is bovendien een stuk goedkoper. Schippers hoeven dan geen tol te betalen om door het kanaal te varen. Een ander probleem met het Panamakanaal is dat schepen er vaak moeten wachten. Bovendien is deze waterweg te klein voor de grootste containerschepen, die nu gedwongen zijn een lange omweg te maken via de zuidelijke route langs Kaap Hoorn, de zuidelijke punt van Zuid-Amerika.
Maar aan de noordelijke zeeroute kleven ook nadelen voor mens en dier in het Noordpoolgebied. Door het smelten van het ijs en het toenemende scheepvaartverkeer veranderen de eetpatronen van vissen, zeehonden en ijsberen.
Verder bestaat het risico van olierampen, zoals die met de Exxon Valdez, de tanker die in een baai in Alaska een enorme hoeveelheid olie verloor nadat het schip op een rif was gelopen. Deskundigen waarschuwen dat de rompen van boten die door het gebied gaan varen extra stevig moeten zijn omdat ze bij dergelijke aanvaringen anders lek kunnen slaan.