NS station Driebergen gaat op de schop
DRIEBERGEN - De eerste beslissingen over de herinrichting van het stationsgebied Driebergen-Zeist zijn genomen. De gelijkvloerse spoorwegovergang bij de Hoofdstraat zal plaatsmaken voor een tunnel. Om het stationsgebied beter te laten aansluiten op nabijgelegen landgoederen komt er meer groen.
Dat heeft de stuurgroep, waarin onder meer de provincie Utrecht zetelt, woensdag besloten. Naar verwachting komt dit najaar een uitgewerkte gebiedsvisie, aldus een woordvoerder.Directe aanleiding voor de grootscheepse aanpak, die rond 2011 zal starten, is de toekomstige aanleg van vier sporen. De perrons moeten daarom worden aangepast en een gelijkvloerse spoorwegovergang zou te onveilig zijn. Overigens leidt de overgang aan de Hoofdstraat nu al tot onveilige situaties en vertragingen. Mogelijk wordt de weg daarom ook verbreed tot twee keer twee rijstroken.
Het station blijft op ongeveer dezelfde plek als nu. De perrons zullen hooguit een paar meter verschuiven richting de naastgelegen Hoofdstraat. In dat geval zal er ook een verbinding komen voor voetgangers en fietsers van en naar gene zijde van de weg. Eerder was ook sprake van een verschuiving naar de Utrechtse kant, maar volgens de stuurgroep moeten er dan te veel wegstructuren worden aangepast.
Belangrijk aandachtspunt bij de herinrichting is de uitstraling van het gebied. De stationsomgeving moet beter aansluiten bij de Stichtse Lustwarande, een uitgestrekt gebied op de Heuvelrug met veel landgoederen. Het projectteam noemt het toekomstige station zelfs „de toegangspoort tot de Stichtse Lustwarande.” Mogelijk komt er in of bij het stationsgebouw ook een informatiecentrum over het gebied of starten er wandelroutes.
Overigens is over het nieuwe stationsgebouw nog weinig bekend. De stuurgroep voert op dit moment nauw overleg met de eigenaar NS.
De stuurgroep heeft ook zaken op tafel gelegd die nader onderzoek nodig hebben, zoals ondergrondse parkeerruimte. Blijkt die onmogelijk, bijvoorbeeld wegens het grondwaterpeil, dan zou een meerlagige parkeergarage een alternatief zijn.
Ook moet het bebouwde oppervlak in het gebied worden beperkt. Dat kan betekenen dat er bedrijven weg moeten van omliggende bedrijventerreinen. Een andere mogelijkheid zijn bedrijfspanden met meer lagen.