Topman Ryanair moppert over milieutaks
EINDHOVEN (ANP) - De topman van Ryanair, de uitgesproken Ier Michael O’Leary, komt woorden tekort om te omschrijven hoe belachelijk hij de in Nederland geplande milieuheffing op vliegtickets vindt.
Het belasten van de luchtvaart zal volgens hem de uitstoot van CO2 niet beperken. En een milieuheffing brengt naar zijn mening wel het reizen per vliegtuig buiten het bereik van de „gewone man met een gemiddeld inkomen.” „Het aantal passagiers zal afnemen”, waarschuwt de bestuursvoorzitter van Europa’s grootste prijsvechter in een gesprek met het ANP.De Nederlandse overheid wil een heffing van omgerekend zo’n 24 euro per ticket invoeren, dit tot groot protest van de Nederlandse luchtvaartbranche. Schiphol heeft al gewaarschuwd voor het vertrek van prijsvechters van de Nederlandse luchthaven, en nu voegt de topman van Europa’s snelst groeiende luchtvaartmaatschappij zich bij de criticasters.
„In Zweden is al een keer zo’n milieuheffing ingevoerd, maar deze is na een paar maanden weer ingetrokken omdat het aantal passagiers daalde”, verklaarde de Ier. Ook in het Verenigd Koninkrijk, waar de overheid al enige tijd een milieubelasting op tickets heft, kampt de luchtvaartbranche met een daling van het aantal klanten.
Nederland staat volgens O’Leary hetzelfde te wachten. Ryanair vliegt nu bijvoorbeeld vanaf het vliegveld van Eindhoven naar zonbestemmingen. Maar als er een milieuheffing komt, zou het kunnen dat meer Nederlanders ervoor kiezen net over de grens te vertrekken vanaf de luchthaven bij Düsseldorf. Ook daar is de luchtvaartmaatschappij van O’Leary actief.
O’Leary ziet de milieuheffing als „gewoon weer een belasting” die niet wordt gebruikt om bijvoorbeeld de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaartbranche aan te pakken. Schipholtopman Gerlach Cerfontaine en de bestuursvoorzitter van Martinair, Arie Verberk, hebben deze kritiek ook al eens geuit.
De aandacht van de Nederlandse overheid voor de luchtvaartsector is volgens de bestuursvoorzitter geheel misplaatst. „In de Europese Unie is de luchtvaart verantwoordelijk voor slechts 2 procent van de CO2-uitstoot. Laat de politici zich eens richten op de scheepvaart.”
Daar komt bij dat de gemiddelde luchtreiziger totaal niet in het milieu is geïnteresseerd als hij een ticket boekt, aldus O’Leary. „Van de passagiers kijkt 99,99 procent naar de tarieven en zoekt niet naar de schoonste luchtvaartmaatschappij. Mensen willen lage tarieven.”
O’Leary heeft wel een suggestie voor overheden die „serieus” werk willen maken van het beschermen van het milieu. „Investeer in kerncentrales! Maar dan begint natuurlijk de milieulobby te steigeren.”