Unilever weert mager model
ROTTERDAM - Graatmagere modellen zijn bij de producent van consumentenproducten Unilever niet langer welkom.
Volgens een woordvoerster wil het bedrijf geen types in reclame meer gebruiken met een figuur dat voor andere mensen niet haalbaar is. Mensen moeten volgens het concern tevreden zijn met hun lichaam en geen gebrek aan zelfvertrouwen krijgen door beelden van extreem slanke lichamen. Daarom mogen Unilevermerken vanaf nu enkel nog worden aangeprezen via modellen met „realistische” kledingmaten.Het concern zegt met dit besluit tegemoet te willen komen aan de groeiende zorg over het effect van het beeld van de ideale vrouw dat consumenten wordt voorgeschoteld. Dit ideaalbeeld is kleinerend en onbenaderbaar, waardoor eetaandoeningen als anorexia en boulimie wereldwijd om zich heen grijpen, aldus de Britse psychiater Susie Orbach vandaag in Financieele Dagblad.
Unilever maakte dinsdag bekend zijn marketingpijlen te blijven richten op kinderen in de leeftijd tussen de zes en elf jaar, maar dan met producten die zijn in aanmerking komen voor het logo: ”ik kies bewust”. Dit logo van de gelijknamige stichting helpt een verantwoorde voeding samen te stellen.
Vorig jaar besloot het bedrijf geen kinderen jonger dan zes jaar meer aan te spreken. Dat Unilever zichzelf nu beperkingen oplegt met betrekking tot de groep tussen de zes en elf jaar is een vervolg op dit besluit.