Economie

TNT plukt vruchten van hogere prijs postzegel

HOOFDDORP (ANP) - De duurdere postzegel heeft de afname van het aantal verstuurde kaartjes en acceptgiro’s in Nederland voor een deel goedgemaakt. Toch wist de postdivisie van TNT in Nederland minder inkomsten binnen te halen, zo blijkt uit de donderdag gepubliceerde eerstekwartaalcijfers.

3 May 2007 10:36Gewijzigd op 14 November 2020 04:44

Een postzegel kost sinds 1 januari 44 cent. Dat was voorheen nog 39 cent. TNT besloot vorig jaar de postzegel duurder te maken wegens de volumedaling op de postmarkt en de toegenomen concurrentie. Het was de eerste prijsstijging in meer dan vijf jaar tijd. TNT wil de zegel in ieder geval tot 2010 niet duurder maken.De omzet van de postdivisie in Nederland kwam in het eerste kwartaal uit op 657 miljoen euro, een afname van 1,6 procent. Nederlanders verstuurden 4,3 procent minder post.

TNT kampt al jaren met een krimpende postmarkt in Nederland. De ene reorganisatie na de andere is noodzakelijk om de kosten te drukken en de resultaten op te krikken.

Tot 2010 verdwijnen er in ieder geval tussen de 6500 en de 7000 werknemers bij de postbezorging. Dat kunnen er zelfs 11.000 worden als de vakbonden niet instemmen met een versobering van de arbeidsvoorwaarden voor het resterende personeel. De onderhandelingen met de bonden zijn begonnen.

De postdivisie zoekt bovendien groei over de grenzen om de krimp in Nederland op te vangen. Zo timmert ze in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland stevig aan de weg. De omzet van de Europese postnetwerken nam in het eerste kwartaal 41,1 procent toe. Daardoor namen de inkomsten van de gehele TNT-postdivisie 4,5 procent toe tot 1,06 miljard euro.

Het andere onderdeel van TNT, de expresdivisie die pakketjes rondbrengt, zag de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar ook stijgen, met 12,3 procent tot 1,6 miljard euro. TNT heeft zich afgelopen jaar gericht op opkomende markten. Vooral de aankoop van Mercurio in Brazilië bleek goed voor de inkomsten van de exprespoot. Tevens heeft TNT in China een belangrijke speler op de expresmarkt overgenomen.

De eerstekwartaalcijfers waren voor TNT-topman Peter Bakker aanleiding om met vertrouwen naar de rest van het jaar te kijken. TNT als geheel boekte een winst van 234 miljoen euro, tegenover 215 miljoen vorig jaar. Het winstcijfer betreft alleen de activiteiten die TNT nog steeds uitvoert. Afgelopen jaar heeft het post- en expresconcern het vrachtmanagement en de divisie logistiek verkocht.

De omzet van het concern was 2,68 miljard euro (2006: 2,45 miljard). De resultaten overtroffen de verwachtingen van analisten. TNT handhaaft zijn verwachtingen voor 2007.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer