Voorzichtig manoeuvreren op lichtgewicht vouwfiets
De A-bike zaait verdeeldheid. De een fietst moeiteloos weg op het „gave ding.” Een ander schampt een paaltje en maakt een snoekduik. Nummer drie bombardeert de lichtgewicht vouwfiets „tot gevaar op de weg vanwege instabiliteit.”
De waarheid ligt in het midden. Fietsen op de A-bike, die sinds deze maand in Nederland verkrijgbaar is, vraagt de nodige omzichtigheid. Zeker de eerste keren is het lastig het stuur goed recht te houden. Maar ook met de nodige ervaring blijft het uitkijken geblazen. Rustig sturen is aan te raden, evenals het in gaten houden van het wegdek. Richels tussen de tegels van het fietspad en oneffenheden in het wegoppervlak kunnen de kleine wielen parten spelen. Een smak is zo gemaakt.Het is echter niet allemaal kommer en kwel. Wie bedaard zijn weg zoekt, zal zeker plezier aan dit fietsje beleven. Ook vanwege de aandacht die hij krijgt. De A-bike is een opvallende verschijning in het verkeer. Pubers vallen dan ook als een blok voor het design.
Paraplu
De vouwfiets is ontwikkeld door het Engelse Sir Clive Sinclair Research Institute. Inmiddels is het product in diverse landen op de markt gebracht. Uitvinder Sir Cive Sinclair zocht naar een oplossing voor korte ritten en voor het reizen met de fiets in combinatie met andere vervoermiddelen. Hij koppelde dit naar eigen zeggen aan minimalisering van het gewicht en optimalisering van de opvouwbaarheid zonder functionaliteit in te leveren.
Zijn opzet is geslaagd. De twee grootste voordelen van het slimme concept zijn het gewicht van 5,6 kilo en het compacte formaat in opgevouwen toestand. Daar komt bij dat het in- en uitklappen in handomdraai is gefikst. De fiets is „het kleinste, lichtste en snelst opvouwbare vervoersconcept ter wereld. Net zo groot als een paraplu, gemakkelijk te dragen in een tas en kosteloos mee te nemen in het openbaar vervoer”, stelt Patrick Luijkx van Fab Concept, het bedrijf dat de A-bike in Nederland aan de man brengt. Dat betreft dan wel een fikse paraplu, gezien de afmetingen van 68 bij 30 bij 18 centimeter.
Asfalt
Er zijn een paar restricties. Een gele sticker op het stuur raadt gebruik door mensen zwaarder dan 85 kilo af. De praktijk leert dat vrouwen die een rok dragen slecht uit de voeten kunnen met de A-bike.
De lichtgewicht fiets is geen kilometervreter. Vanwege de kleine wieltjes met een diameter van zo’n 15 centimeter en het ontbreken van versnellingen wordt vaart maken lastig. Rijden op asfalt is het meest comfortabel. Fietsen op klinkers voelt wat spartaans aan, omdat alle oneffenheden worden doorgegeven. De remmen functioneren prima. De goede vergrendeling van verschillende onderdelen van de A-bike voorkomt onaangename verrassingen tijdens het fietsen.
De A-bike kost 299 euro en is enkel verkrijgbaar via www.abike-shop.nl. Op deze site is ook de bijpassende draagtas te vinden.