Buitenland

Vrouwentaxi’s voor mannen verboden

BOMBAY (AP) - Zin in een taxiritje met een vrouwelijke chauffeur aan het stuur? Als u een man bent, vergeet het dan maar, want de nieuwste taxicentrale in Bombay is alleen voor vrouwen.

8 March 2007 10:16Gewijzigd op 14 November 2020 04:35

De gestroomlijnde zilveren en witte taxi’s met het blauwroze logo van de dienst, Forsche geheten, worden er vandaag voor het eerst op uit gestuurd, niet toevallig op Internationale Vrouwendag, zegt de vrouw die het bedrijf opzette, Ravathi Roy. De auto’s zijn voorzien van vrouwelijke snufjes, zoals grotere spiegels, een make-upset, nagellakremover en een tijdschriftenrek. Maar de taxi’s zijn er niet zomaar voor de aardigheid.Speciaal op vrouwen afgestemd vervoer is geen overbodige luxe in India, waar steeds meer vrouwen breken met tradities door te gaan werken, ’s avonds uit te gaan, en alleen te reizen. Hoewel Bombay geldt als een veilige stad in vergelijking met andere Indiase steden, waar ongewenste intimiteiten aan de orde van de dag zijn, klagen ook hier veel vrouwen -zowel Indiase vrouwen als toeristes- over loerende mannelijke taxichauffeurs.

„Veel vrouwen vinden het vreselijk als een chauffeur hen in de achteruitkijkspiegel begluurt”, zegt de 47-jarige Roy, die ooit als amateur meedeed aan autorally’s. Mannen ouder dan 12 komen de taxi’s van Forsche -een woordspeling op het luxe Duitse automerk Porsche en de woorden ”for she”- niet in, zegt Roy, zodat vrouwen geen last hebben van monsterende blikken en zich veilig kunnen voelen. Roy is in onderhandeling met enkele hotels en bedrijven die interesse hebben in haar taxicentrale, maar wil daar nog niet al te veel over kwijt.

Taxi’s voor vrouwen bestaan al in andere steden als Dubai en Moskou. Het idee lijkt ook bij vrouwen in Bombay aan te slaan. „Ik ga vaak uit met vriendinnen en we moeten vaak bij elkaar blijven slapen als er geen vervoer terug is”, zegt de 30-jarige Vanita Vishwanath, leidinggevende bij een reclamebureau. „Ook als ik laat uit kantoor kom, zou ik me stukken veiliger voelen als ik in de auto zat bij een vrouwelijke chauffeur.”

Bijna 200 sollicitanten meldden zich als aspirant-chauffeur bij Roy. Na drie proefritten bleven achttien vrouwen over. De meesten van hen zijn boven de 40 en hebben volwassen kinderen. De oudste werkneemster is een 57-jarige grootmoeder. „Ze spreken goed Engels en zijn hoogopgeleid”, zegt Roy. „Ze hebben jaren hun echtgenoten en kinderen rondgereden en zijn ontzettend blij dat ze er nu voor betaald worden.”

Roy wil niet zeggen wat een taxirit met Forsche gaat kosten, maar benadrukt dat het bedrijf eersteklas service verleent, en dat daar natuurlijk wel een prijskaartje aanhangt. Toch lijkt er in Bombay een markt te zijn voor een iets duurdere taxidienst. Volgens de 29-jarige Rakhi Kukreja, die bij een bank werkt, zijn er genoeg meisjes die gebruik zullen maken van de vrouwvriendelijke taxi’s. Zij denkt dat die om de kosten te drukken desnoods een taxi zullen delen. „Ook ouders van studentes zullen zich melden”, meent zij. „Die zullen opgelucht zijn dat hun dochters nu veilig kunnen thuiskomen.”

Vooralsnog begint Roy met 10 auto’s, maar dat moeten er uiteindelijk 25 worden. Als het concept aanslaat, is ze van plan ook centrales op te zetten in andere Indiase steden. En hoe zit het met het vooroordeel dat vrouwen slechte chauffeurs zijn? „Het zijn vooral mannen die betrokken raken bij ruzies in het verkeer en ongelukken veroorzaken. Vrouwen rijden veilig, en mijn vrouwen gaan helemaal de blits maken”, zegt Roy.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer