Consumentenbond vindt voorstel KPN onvoldoende
DEN HAAG (ANP) - De Consumentenbond vindt de tegemoetkoming van KPN voor klanten van internetbellen onvoldoende. Huishoudens die klachten hebben over de dienst mogen twee maanden gratis bellen naar vaste nummers binnen Nederland.
Dat staat volgens de Consumentenbond echter niet in verhouding tot de ellende die klanten hebben ervaren.De belangenorganisatie verwacht niet dat consumenten blij zullen zijn met het aanbod van KPN. Ze kunnen zo’n 20 euro terugkrijgen van het concern, heeft een woordvoerder van de Consumentenbond berekend. Onbeperkt bellen bij KPN kost maandelijks 10 euro. De bond voelt meer voor een regeling waarbij KPN bijvoorbeeld twee maanden abonnementsgeld kwijtscheldt. Dat levert de consument een besparing op van zeker 70 euro.
„Het is altijd heel makkelijk om voor anderen geld uit te geven”, reageerde een zegsman van KPN woensdag. Klanten klagen volgens hem over veel zaken, maar niet over de coulance van het concern. In individuele gevallen is bijvoorbeeld een schadevergoeding mogelijk. Zo lang de dienst niet werkt, hoeft er niet te worden betaald.
De Consumentenbond krijgt al lange tijd vele klachten binnen over internetbellen van KPN. Het concern zelf zegt overvallen te zijn door het succes van de dienst. Inmiddels heeft KPN ruim een half miljoen klanten. Zo’n 5 procent daarvan, 25.000 mensen, kampt met ernstige techische problemen. Deze situatie is volgens KPN niet acceptabel.
Om de problemen te verhelpen, heeft KPN het aantal monteurs verhoogd van 350 naar 440. Ook zet de onderneming extra telefonistes in om de grote stroom telefoontjes af te handelen. Verder is de software van de modems vernieuwd, waardoor het aantal klachten van technische aard snel zal afnemen, belooft KPN. Het concern krijgt inmiddels minder aanmeldingen voor internetbellen binnen, omdat het heeft besloten geen reclame meer voor de dienst te maken zolang de problemen aanhouden.
De bond en het consumententelevisieprogramma Kassa zien echter geen verbetering. Kassa heeft sinds zaterdag een brief op zijn website staan, waarmee klanten hun abonnement kunnen opzeggen. Deze is al ongeveer 8000 keer gedownload, zei een woordvoerder van het programma. Volgens Kassa is het mogelijk om KPN juridisch aan te pakken en te eisen dat de analoge telefoonlijn wordt hersteld als internetbellen niet werkt.
De Consumentenbond heeft sinds woensdag een klachtenlijn. Aan de hand daarvan gaat de organisatie bekijken hoe KPN met klachten omgaat. Mocht dat slecht voor het concern uitpakken, overweegt de Consumentenbond juridische actie. Morgen loopt bovendien een ultimatum af dat de bond KPN heeft gesteld. Voor morgenmiddag moet de onderneming de problemen van duizend klanten hebben opgelost. KPN zegt daar hard aan te werken.