Juridisch onderzoek naar OV-chipkaart
DEN HAAG - Het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) gaat onderzoek doen naar de proefprojecten met de OV-chipkaart in Rotterdam en Amsterdam. Volgens een woordvoerder wil het CPB met ingang van deze week nagaan „of alles volgens de regels verloopt.”
Het CBP volgt de invoering van de OV-chipkaart al geruime tijd met argusogen. De waakhond voor de privacywetgeving waarschuwde al vaker voor mogelijk misbruik van de chipkaart voor marketingdoeleinden. „Wij hebben niet het gevoel dat er sindsdien veel is veranderd met de kaart”, zei de woordvoerder van het CBP. „Dit gaat alle burgers raken en reken dus maar dat wij het zeer kritisch gaan volgen.”In het verkennende onderzoek kijkt het college naar een aantal aspecten van het nieuwe vervoersbewijs. Het gaat onder meer om de privacy van de reizigers, de bewaartermijnen van klantgegevens, de informatievoorziening naar de klant en de beveiliging van privacygevoelige informatie. „Vervoerders zullen duidelijk moeten maken dat ze hun positie niet misbruiken”, stelt de CBP-woordvoerder.
Het onderzoek van het CBP begint in een periode waarin diverse OV-ondernemingen experimenteren met het nieuwe toegangsbewijs. Dezer dagen delen de Nederlandse Spoorwegen in de regio Rotterdam tienduizenden kaarten uit met een tegoed van 4,50 euro. Het bedrijf wil zo een veel grotere groep reizigers betrekken bij de test van het OV-chipkaartsysteem, waaraan ook stadsvervoerder RET en Connexxion deelnemen.
NS, het grootste openbaarvervoerbedrijf van Nederland, zien het onderzoek met vertrouwen tegemoet. „Uiteraard willen wij, net als nu, ook in het tijdperk van de OV-chipkaart binnen de regels van de wet opereren”, reageert een woordvoerder. „Wij voeren de kaart zorgvuldig in en besteden veel aandacht aan correct gebruik van persoonsgegevens. Wij zien de controlerende functie van het CBP daarbij als nuttig hulpmiddel.”
Eind 2007 moeten reizigers overal in het land hun reis kunnen betalen met de nieuwe kaart. Op 1 januari 2009 verdwijnt de strippenkaart als betaalmiddel. Tot nog toe hebben de openbaarvervoerbedrijven bij elkaar tussen de 700 en 900 miljoen euro geïnvesteerd in het nieuwe systeem. Uiteindelijk gaat het project tussen de 1 en 1,5 miljard euro kosten.
NS laten in de komende maanden toegangspoorten installeren op de 120 meest bezochte stations. De kleinere stations krijgen alleen paaltjes, waar reizigers kunnen in- en uitchecken.
De komende jaren blijft het mogelijk om via de automaten papieren NS-kaartjes te kopen op de ’ouderwetse’ manier, met muntgeld of pinpas.
De Nederlandse Spoorwegen leggen op het moment ook de laatste hand aan een project dat onlinekaartverkoop voor binnenlandse reizen mogelijk maakt.