Economie

„Echt een speeltje voor onder water”

BREDA - Voor de duiker die alles al gezien heeft of de rijke die niet nat wil worden is er nu een miniduikboot. „Een vliegtuigje voor onder water.”

Riekelt Pasterkamp
6 March 2007 08:10Gewijzigd op 14 November 2020 04:34
BREDA – Een vaarbewijs is niet nodig om met de C Questers te water te gaan. U-Boat Worx geeft bij aankoop een vierdaagse training. De maximumsnelheid op en onder water is 3 knopen, bijna 5 kilometer per uur. „Vergelijk het maar met de fluisterbootjes die
BREDA – Een vaarbewijs is niet nodig om met de C Questers te water te gaan. U-Boat Worx geeft bij aankoop een vierdaagse training. De maximumsnelheid op en onder water is 3 knopen, bijna 5 kilometer per uur. „Vergelijk het maar met de fluisterbootjes die

Waar worden in Nederland minionderzeëers gemaakt? Op een werf aan het IJsselmeer? In een drukke Noordzeehaven? Mis. Op een industrieterreintje in Breda-Noord.U-Boat Worx is een Nederlands bedrijf dat „handelbare, veilige en betaalbare” een- en tweepersoonsduikboten maakt. Tot nu toe nergens op de wereld te koop. Ze heten C-Questers, afgekort CQ1 en CQ2. De eenpersoonsversie kost 62.500 euro, de dubbele 94.500.

„Voor de prijs van een goede middenklassenauto heb je een complete duikboot met alles erop en eraan”, zegt Tamara Smit van U-Boat Worx. De ontwikkeling duurde drie jaar, sinds vorig jaar zomer zijn de duikbootjes te koop. „Ze zijn niet aan te slepen”, vertelt Smit. „Een klant uit Nieuw-Zeeland wil er vijftien tegelijk.”

Dat zal niet gaan. U-Boat Worx produceert in Breda vijftien tot twintig boten per jaar. Op voorhand zijn ze al verkocht. In de hal wordt gewerkt aan drie boten tegelijk. „Deze gaat naar Spanje”, wijst Smit naar een witgespoten model. In Rusland duikt er al een en binnenkort ook in Saudi-Arabië, Spanje en Turkije.

De minionderzeeër past goed op een trailer en kan zo aan de trekhaak. Smit reed er zelf mee naar het zuiden van Frankrijk. „Nog nooit zo veel bekijks gehad onderweg.” Nederlanders behoren eigenlijk niet tot de doelgroep. „Waar kun je in ons land duiken en ook nog wat beleven onder water? In de Noordzee zie je niks.”

Niet iedereen kan een privéduikboot kopen. De eigenaar mag niet meer dan 100 kilo wegen en moet onder de 1,97 meter blijven. „Anders kun je er gewoonweg niet in.” De tweepersoonsuitvoering is meer in trek dan de single. „Dat zit tussen de oren. Net als mensen die niet alleen in een lift durven. Samen onder water geeft een veilig gevoel.”

Een vaarbewijs is niet nodig om met de C-Questers te water te gaan. U-Boat Worx geeft bij aankoop een vierdaagse training. De maximumsnelheid op en onder water is 3 knopen, bijna 5 kilometer per uur. „Vergelijk het maar met de fluisterbootjes die je onder andere in de Biesbosch hebt. Onze duikboten zijn net zo stil.”

De C-Quester haalt zijn kracht uit elektromotoren -goed voor 2,5 uur varen- en kan tot 50 meter diep duiken. Er is voor 36 uur zuurstof aan boord. Wie onder water in nood komt, kan op vele manier toch weer boven komen. „De kans dat je op de bodem blijft zitten is nihil”, vertelt Smit. „De boot kan op verschillende manieren vol lucht worden geblazen, waardoor hij naar de oppervlakte stijgt. Ook kan er een deel van de loden ballast worden afgeworpen, wat hetzelfde effect geeft.”

U-Boat Worx mikt op de particuliere markt. „De rijken van deze wereld hebben er een leuk speeltje bij.” Op een watersportbeurs in het Duitse Düsseldorf kon Tamara Smit de interesse nauwelijks de baas. „Het was een compleet gekkenhuis. Onlangs waren we in Dubai. Daar hadden we zo vijftien boten weg kunnen zetten. Voorlopig willen we echter rustig aan doen en onze kopers uitkiezen en goed begeleiden. We willen verstandige mensen die geen gekke dingen doen.”

De boot kan ook worden gebruikt voor havencontrole en onderwaterinspectie. Smit merkt wel dat de interesse vooral van mannen komt. „Het is echt een speeltje voor onder water en dat is een jongensdroom die uitkomt. Net als mannen dromen van raceauto’s en vliegtuigen. Dit is een betaalbare droom.”

Gevaarlijk is de duikboot niet. „Toen de jetski populair werd, kreeg je veel ongevallen op het water. Onze boot is stil, heeft nauwelijks snelheid en gaat te langzaam om schade te veroorzaken.”

De C-Questers hebben hun uiterlijk mee. Smit: „De Mini als auto is hip, de Beetle is hip. Het is superretro.” Voor aflevering ondergaan de duikbootjes een uitvoerig testprogramma. In de fabriek in Breda is de eerste. In een container gevuld met water kijkt men of de boot waterdicht is.

Diep in de blauwe wateren zal de ’droge duiker’ het overigens niet gauw warm krijgen. „Er zit airco in, tegen het beslaan van de ruiten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer