Economie

Olifantenkeutel voor bio-ethanol

DELFT (ANP) - Nedalco wil de komende jaren in Sas van Gent en in Groningen nieuwe fabrieken voor bio-ethanol openen. Bij de productie gaat de alcoholfabrikant gebruikmaken van een in samenwerking met TU Delft ontwikkelde en gepatenteerde gist. „De gist is gevonden in een olifantenkeutel”, zei directeur Ger Bemer donderdag.

2 March 2007 11:44Gewijzigd op 14 November 2020 04:34

De nieuwe ethanolfabriek in Sas van Gent, die naast de bestaande Nedalcofabriek komt, zal gebruikmaken van onder meer houtsnippers en stro in plaats van van mais en graan.Daardoor concurreert deze ethanolproductie, ook wel tweedegeneratieproductie genoemd, niet met de voedselproductie. De vraag naar de alternatieve brandstof groeit. In 2010 moet in autobrandstoffen bijna 6 procent bio-ethanol zijn bijgemengd, schrijft Brussel voor. „Beide fabrieken kunnen 80 procent van de Nederlandse markt voorzien”, aldus Bemer.

De nieuwe fabriek in Sas van Gent kost 150 miljoen euro. Nedalco hoopt op een bijdrage van de Nederlandse overheid, die voor dit soort investeringen een fonds heeft van 60 miljoen euro. De tweedegeneratieproductie van ethanol levert namelijk aanzienlijk minder CO(in2(-uitstoot op dan oudere methoden. De besparing ten opzichte van benzine kan hierdoor verdubbelen tot 80 procent. De grondstoffen voor de fabriek in Sas van Gent zullen afkomstig zijn uit Europa, aldus Bemer. De fabriek in Groningen zal draaien op suikerbieten.

De gist, waarmee houtsuikers in bio-ethanol worden omgezet, is ook in licentie gegeven aan het Amerikaanse bedrijf Mascoma. „Dit gaat een enorme markt worden”, aldus Bemer. Nedalco mikt over vijf jaar op een Europees marktaandeel van 5 procent. De fabrieken kunnen vanaf 2008 jaarlijks 200 miljoen liter bio-ethanol produceren. Dat is 2,5 procent van de Europese markt.

Naast de bijmenging in benzine en diesel, hebben onder meer Saab en Volvo auto’s op de markt gebracht die op de brandstof E85 (85 procent ethanol) kunnen rijden. Voorstanders hopen dat de overheid E85 snel vrijstelt van de accijns, waardoor het goedkoper wordt dan benzine. Hierdoor kan de verkoop van auto’s geschikt voor benzine en E85 (bifuel) een grote vlucht nemen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer