Binnenland

Bij eenvoudige operaties gaat het wekelijks mis

DEN HAAG (ANP) – Een keer per week gaat het mis bij een eenvoudige operatie in een Nederlands ziekenhuis. Dan zet een specialist bijvoorbeeld de verkeerde teen af bij een diabetespatiënte.

27 February 2007 19:15Gewijzigd op 14 November 2020 04:33

Dat is het pijnlijke gevolg van gebrekkige communicatie tussen zorgverleners, onvolledige dossiervorming en onvoldoende overdracht van patiëntengegevens. Inspecteur–generaal Gerrit van der Wal van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) noemde het voorbeeld naar aanleiding van het dinsdag verschenen rapport over „tekortkomingen in het preoperatieve proces".Volgens Van der Wal moet van een patiënt een dossier volgens vaste regels worden bijgehouden. Hij constateert dat de huidige dossiers onoverzichtelijk zijn en ook binnen ziekenhuzien van aanpak verschillen. Pas nadat het papieren patiëntendossier op orde is, kan volgens de inspecteur–generaal een elektronische variant worden verwezenlijkt. Hij houdt rekening met vertraging van de zogeheten uitrol van het elektronisch dossier, die volgens het ministerie van Volksgezondheid nog dit jaar is voorzien.

Verder vindt de IGZ dat de chirurg onvoldoende regie heeft over de voorbereiding van de operatie. Voor de patiënt is het van belang één aanspreekpunt te hebben. „Van nature is samenwerking in de medische wereld niet erg aanwezig", constateert Van der Wal.

De belangenorganisatie van ziekenhuizen NVZ vindt dat Van der Wal te hard is in zijn kritiek. Volgens de ziekenhuizen gebeurt er al veel om de onderlinge samenwerking te verbeteren.

Minister Ab Klink (Volksgezondheid) schrijft dinsdag aan de Tweede Kamer dat onder meer de ziekenhuizen en specialisten nog dit jaar een standaard ontwikkelen voor de uitwisseling van informatie voorafgaand aan operaties. Ook de invoering van het elektronisch patiëntendossier zal belangrijk zijn voor standaardiseren van informatie, verwacht de minister. Voor de zomer komt hij met een plan om de zorg veiliger te maken.

De koepelorganisatie van patiëntenorganisaties NPCF vindt dat betrokkenen lang genoeg de tijd hebben gehad. Het is al jaren bekend dat er veel medische fouten worden gemaakt door slechte communicatie en incomplete dossiers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer